Boye & Spellerberg skal øge fokus på usynlig dræber

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Radon er et overset problem, som tilskrives både lungekræft og dødsfald. Det skræmmende budskab bliver nu formidlet i en mere stilfærdig – men dog emotionelt styret kampagne.

Skræmmekampagne er et ord, der allerede er begyndt at optræde i medierne i forbindelse med den forestående folkeafstemning om retsforbeholdet.

Men det vil nok være et mere velvalgt ord på den kampagne, som Realdania netop har lanceret. Godt nok er indholdet umiddelbart meget lidt skræmmende båret som det er af sovende mennesker – men emnet er faktisk ganske rædselsvækkende.

Det handler om Radon, der er et overset problem – men som ikke desto mindre tilskrives et større antal tilfælde af lungekræft og flere hundrede dødsfald.

Radon er en radioaktiv gasart, som ikke kan lugtes eller mærkes og som siver ind i vores hjem fra jorden. Det er næsten til en gyserfilm.

Kampagnen går i luften i dag, og er udviklet oven på en testkampagne for et lille år siden, som Mindshare stod bag.

”Vi testede på Bornholm, hvordan det ville fungere med et mere emotionelt budskab frem for en mere traditionel oplysnings-kommunikation, og erfaringerne var gode. Her var der dog om meget mere skræmmekampagne, og vi har valgt at tone det meget mere ned nu, hvor vi går landsdækkende. Emnet er barskt nok i sig selv,” siger adm. dir. Ulrik Heilmann, Bolius, der er et helejet datterselskab til Realdania.

Her er den 1 år gamle film fra Bornholm.

Med den landsdækkende kampagne har Bolius sat gang i en 3-årig indsats, så der bliver tale om en større indsats, der starter med et burst i de kommende uger.

Efter det indledende samarbejde med Mindshare valgte Bolius at tage en bureausondering, hvor beslutningen blev en konstellation, hvor strategi og kreativ platform er udført af Boye & Spellerberg, mens Mindshare står for indsatsen på de digitale platforme og Vertic for udviklingen af det site, der skal understøtte hele indsatsen og hjælpe husejere igennem processen på radonfrithjem.dk

”Vi havde behov for en kampagne som på den ene side skulle omfatte klassiske medier som TV og dagblade – med TV som et central medie til at skabe opmærksomhed om problemet og få folk over på vores kampagnesite radonfrithjem.dk og dagblade som uddybende støtte. Adwords, bannerreklamer, SoMe, FaceBook mv. skulle sikre brugerne på kampagnesitet radondfrithjem.dk som er udviklet til at være et rent Call to Action site,” siger adm. dir. Ulrik Heilmann og konstaterer, at samarbejdet mellem de tre bureauer har fungeret rigtig godt.

”Fokus er udelukkende på at få brugeren til at købe en radon test, udover at sitet naturligvis også indeholder artikler og information om radon, infografiks om hvordan man skal installere sine målere samt film cases. Parallelt med kampagnesitet er der udviklet et bestillingsmodul hvor brugeren selv kan vælge hvilken virksomhed brugeren ønsker at købe sine radonmålere fra.”

Kampagnen er et 3-årigt initiativ, der har som mål at øge antallet af husejere, der måler radon niveauet i boligen, fra i dag omkring 1.500 om året til omkring 10.000 årligt. Hovedsigtet er at få så mange husejere som muligt med et radon problem til at sikre boligen mod for meget radon og derved forhåbentlig at kunne reducere antallet af lungekræft tilfælde og dødsfald, som følge af radon eksponering.

“Opgaven er at gøre en relativt ukendt sag og et relativt ukendt mærke til hinandens gensidige løftestang. Realdania skal gøre radon kendt, og radon skal gøre Realdania kendt. Samtidig er det en brandingopgave, der rent faktisk kan redde menneskeliv, hvilket i sagens natur er et stærkt motiverende aspekt ved projektet,” siger adm. dir. Bjarne Spellerberg, Boye & Spellerberg.