Til trods for, at der sendes rigtig mange nyhedsbreve ud hver uge til danske forbrugere, så ser det ud til, at forbrugerne langt fra er mætte.
I hvert fald siger 55 procent i en ny undersøgelse, at de gerne vil have endnu flere tilbud.
Andreas Taarnskov Mailand, head of marketing automation hos digitalbureauet Dwarf, der står bag undersøgelsen, siger:
“At så mange ønsker flere tilbud, har overrasket mig, når man tænker på, hvor mange nyhedsbreve, der bliver sendt ud. Årsagen kan være, at folk er blevet vant til at få tilbud på den kanal.”
Også Christian Peytz, der er adm.dir. i Peytz & Co, som gennem tiden har sendt over 3 mia. forskellige nyhedsbreve ud, er overrasket:
”I lyset af den voldsomme vækst af nyhedsbreve, som danskerne modtager, er det bemærkelsesværdigt, at der stadig er 55 procent, der ønsker flere tilbud.”
Dwarfs undersøgelse, der er foretaget blandt lige godt 1.000 danskere, viser desuden, at danskerne i gennemsnit modtager 8 nyhedsbreve om ugen.
Det tal undrer til gengæld Christian Peytz:
”Hvis man kun medtager de kommercielle nyhedsbreve, passer tallet nok meget godt, men i denne undersøgelse, er der medtaget nyhedsbreve fra medier, og så tror jeg, at det er mange flere.”
Andreas Taarnskov Mailand medgiver, at det sandsynligvis er tilfældet, men at modtagerne åbenbart kun kan huske nogle af de n¥hedsbreve, som de modtager.
4 procent kan huske et nyhedsbrev fra Coop
Selv om altså over halvdelen af respondenterne i undersøgelsen ikke kan få nok af gode tilbud, så scorer nyhedsbreve ikke højt på erindring. F.eks. kan kun 4 procent (uhjulpet) huske at have modtaget et nyhedsbrev fra Coop inden for den seneste måned. Det til trods for, at Coop med sine omkring 1,5 mio. medlemmer, sender 2- 2,5 mio. mails ud om ugen.
Men det er nok til en førsteplads. På anden pladsen kommer Matas, hvis kundeklub er på niveau med Coops. 2,8 procent kan huske at have modtaget en mail fra Matas.
Når der bliver spurgt om, hvilke nyhedsbreve danskerne ser mest frem til at modtage, er det heller ikke de store tals lov, der gælder.
Med 2,5 procent deler Samvirke og Sweetdeal.dk førstepladsen om at have det nyhedsbrev, som danskerne ser mest frem til at modtage. Matas og Coop følger lige efter med henh. 2,3 procent og 2,2 procent.
Til gengæld er der eet tal, der kan samle nyhedsbrevsmodtagerne og det er så desværre ikke for det gode – set fra virksomhedernes side. 78 procent har nemlig oplevet at modtage nyhedsbreve efter, at de var afmeldt.
Andre tal fra fra Dwarfs undersøgelse, der har 1.041 respondenter og som er gennemført primo april 2015:
- 40 procent ønsker et nyhedsbrev fra samme afsender én gang om ugen
- 60 procent har ingen præferencer i forhold til ugedag og tidspunkt for modtagelse
- 50 procent tilmelder sig nyhedsbreve for at få tilbud og rabatter
- 55 procent vil gerne have flere tilbud
- 45 procent afmelder sig fordi indholdet ikke længere er aktuelt
Uhjulpet kendskab til afsendere af nyhedsbreve (i procent)
Coop | 4,0 |
Matas |
2,8 |
Idényt | 1,9 |
FDM | 1,8 |
Bilka | 1,7 |
Sweetdeal.dk | 1,5 |
SuperBrugsen | 1,4 |
Samvirke | 1,3 |
Netto | 1,3 |
Zalando | 1,1 |
Fakta | 1,1 |
Kvickly | 1,1 |
H&M | 1,0 |
Føtex | 1,0 |
Saxo | 1,0 |
Berlingske | 1,0 |
Jysk | 0,9 |
Downtown | 0,9 |
Hotels.com | 0,9 |
Takeoffer.dk | 0,8 |
Salling | 0,8 |
Apollo | 0,8 |
Spotdeal.dk | 0,8 |
Sportmaster | 0,8 |
Hvilket nyhedsbrev ser du mest frem til at modtage (uhjulpet)? (procent)
Samvirke | 2,5 |
Sweatdeal.dk |
2,5 |
Matas | 2,3 |
Coop | 2,2 |
FDM | 1,8 |
Ingeniøren | 1,0 |
Idényt | 1,0 |
Netto | 1,0 |
3F | 1,0 |
SuperBrugsen | 1,0 |
Cdon.com | 1,0 |
Zalando | 0,8 |
Kvickly | 0,8 |
Berlingske | 0,7 |
Danske Spil | 0,7 |
Bilka | 0,7 |
Elgiganten | 0,7 |
Maxi Zoo | 0,7 |
Asos | 0,7 |
H&M | 0,7 |
SAS | 0,7 |
Takeoffer.dk | 0,7 |
Imerco | 0,7 |
Irma | 0,7 |
Kilde: Dwarf undersøgelse: Danskernes nyhedsbreve, 1.041 respondenter, der min. får 1 nyhedsbrev om ugen. Undersøgelsen er nationalrepræsentativ.