Omkring 400 unge fra skoler og bureauer leverede godt 200 arbejder til YCCA – 29 blev shortlistet, og 4 teams står nu tilbage som vindere af hver sin kategori.
I årets konkurrence er det bureauernes talenter, der dominerer vinderlisten: 3 bureauteams og 1 team fra Reklamelinjen på KEA. Sidstnævnte linje har i øvrigt ikke gjort sig gældende i award-sammenhæng før – af gode grunde, for aftenuddannelsen er blot syv måneder gammel.
Det er juryen ved Creative Circle Award, der udpeger vinderne af ungdomskonkurrencen. De voksne deltagere ved CCA må vente til den 9. maj for at få deres spænding udløst. Når de unge tyvstarter, er det for at give dem muligheden for i god – og relativ billig – tid at forberede deres rejse til Cannes.
De fire teams i hhv. Advertising, Film, Design og Digital vinder således ikke kun diplom og ære, men også retten til at arbejde igennem ved Young Lions-konkurrencerne i midten af juni.
Og man kan med en vis ret tillade sig at håbe på gode resultater – i 2010’erne har der stået Denmark ud for både guld, sølv og bronze i Young Lions samt to Future Lions.
Opgaven var at få unge hiv-smittede til at opsøge Ungegruppen, der hjælper hiv-smittede i alderen 15-25 år med at leve med sygdommen, der fortsat er taburiseret.
YCCA14 – vindere
- Advertising
Jeppe Kuld & Tobias Løvshall-Wedel, TBWA
Du er ikke den eneste - Film
Asbjørn Severin & Theis Ferrall, Reklamelinjen på KEA
Anna - Design
Julius Brade Harrebek & Winnie Andersen, Scandinavian Design Group & Nørgård Mikkelsen
Spørgsmål - Digital
Kasper Andersen & Bo Søgaard Mouridsen, DDB & Tribal Amsterdam & Podio
Du skal nok klare den