Amerikansk bilreklame gav gennembrud for dansk musiker

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Læs om, at dansk musiker solgte sang til Chevrolet-reklame. At sportsstjerner skal brande sig mere. At Irma vandt markedsførings-pris. Samt at reklamebureau bruger populær app til rekruttering.

L.O.C. giver sin musik væk, men får til gengæld betaling fra TDC. Også en anden dansk musiker har haft succes med at forære sin musik væk. Det har nemlig efterfølgende ført til en givtig kontrakt med amerikanske Chevrolet.

Det hele begyndte for fire år siden, da den nu 27-årige danske sanger, sangskriver og producer Tobias Winberg med sit soloprojekt ‘Death Valley Sleepers’ begyndte at lægge 1-2 sange ud til gratis download på nettet.

Udover, at de gratis downloads gav en række omtale fra amerikanske bloggere og gav spilletid på amerikanske radiostationer, blev den Tobias Winberg kontaktet af et internationalt firma, der ville sælge sangene til reklamer.

I første omgang har det altså udmøntet sig i samarbejdet med den amerikanske bil koncern, der betyder, at Tobias Winbergs sang ‘Left Me High’ er med i Chevrolets reklamer, der har kunnet ses i hele Europa (se den her)

“Mange har travlt med, at musikere skal holde sig ‘ægte’. Men hellere få din musik ud til reklame og tjene penge den vej end at feje gulve i en svømmehal. Sangen var ikke bestillingsarbejde, jeg havde lavet den i forvejen. På den måde går der ikke skår i noget. Chevrolet-reklamen gav super god eksponering i hele Europa, den var rigtig god for min karriere. Jeg kan ikke se, hvorfor jeg skulle lade være” (Børsen bagsiden).

Sportsstjerner skal brandes

Idrætsudøvere og deres forbund skal oftere deltage i interviews og optræde i TV programmer, også selvom det ikke handler om deres sport.

Det mener kommunikationsrådgiver Christian J. Porter-Schultz, som har flere års erfaring med branding af sportsfolk i England og Danmark.

Det vil nemlig gavne sporten og give flere lyst til f.eks. at svømme, hver gang Jeanette Ottesens navn bliver nævnt, mener kommunikationseksperten.

Jeanette Ottesen blev forleden offentligt kritiseret af svømmelandstræneren, fordi han mente at hun stillede op til for mange ting i stedet for at koncentrere sig om sin svømning.

“I England ser man, at sportsfolk bliver eksponeret fra de er 16-17 år. Her går forbundene aktivt ind og eksponerer unge udøvere, som f.eks. bokseren Amir Khan. Han bliver måske aldrig verdens bedste bokser, men forbundet har forstået, at de skal bygge en historie op omkring ham for at få en bred interesse for sporten, så de bliver ved med at få en bred talentmasse at vælge ud fra”, siger Christian J. Porter-Schultz til Berlingske Tidende (Berlingske, p. 37).

Irma vandt pris for god markedsføring

I går blev Berlingskes Detailhandelspris uddelt. Prisen gives til ‘en aktør i detailhandelen, som er brændt igennem inden for markedsføring og annoncering i 2011’.

Irma vandt prisen for kampagnen ‘En af Danmarks mest kendte piger fylder 125 år’.

Begrundelsen var, at der trods krisestemning i store dele af detailhandelen ikke var meget krise eller discount over Irmas kampagne. Ingen gule, højtråbende tilbudsskilte, men derimod masser af hyggelig fødselsdagsfejring på talrige medieplatforme – fra kaffedåser og gammeldags kjoler til butiksmedarbejderne – til outdoor og Facebook via smartphones.

De to øvrige nominerede var shoppingcentret Field’s i Ørestaden og tøjbutikken Troelstrup (Berlingske Business, p. 16).

Reklamebureau bruger populær app til rekruttering

Det hollandske reklamebureau Muse bruger verdens aktuelt mest populære app, Draw Something (fungerer som Pictionary blot på ipad og smartphones) til at rekruttere praktikanter.

Bureauet har oprettet en brugerprofil, hvor ansøgere til praktikstillinger får udleveret ord, som de skal illustrere på skærmen. Reklamebureauet understreger, at man ikke nødvendigvis er ude efter de smukkeste tegninger, men de bedste ideer (Berlingske Business Magasin, p. 29).