Danske luksusproducenter er nærmest ikke eksisterende på det kinesiske marked, hvor luksusvarer buldrer frem med fantastiske vækstrater.
Danmark har nemlig ikke nogen ægte luksus brands. Det mener Martin Roll , brandingekspert med base i Singapore.
De danske brands er for ukendte i Kina og gør ikke så meget væsen af sig i forhold til italienske og franske brands, som er gode til at satse stort og fortælle til hele verden, hvor dygtige de er.
B&O, Fritz Hansen og Georg Jensen vil Martin Roll placere i premium-segmentet, som er laget lige under luksus.
Og det er heller ikke så skidt, for premium-segmentet er den næsthurtigst voksende sektor i verden og derfor er der stadig mulighed for, at danske virksomheder kan få succes i Kina.
Der er dog eet mærke, som Martin Roll ser som potentielt superbrand i Kina, nemlig Georg Jensen, men det vil kræve en stor indsats:
”Man skal op at ligne en Louis Vuitton. Det gør man også lokalt på Amager Torv. Men kunsten er at råbe det noget mere ud – uden at tale til et massemarked. Georg Jensen kunne fortælle historien om, at her er noget af det mest eksklusive sølv, du overhovedet kan opdrive på hele kloden. At det kommer af den danske historie med det gamle kongehus”
B&O har ikke potentiale til at blive et luksusbrand, men vil kunne blive et superstærkt premium-brand, siger Martin Roll til Jyllands-Posten:
”Da B&O lancerede et tv til over 100.000 kr. var der en enorm underliggende skepsis i Danmark. Ikke én ville løfte et øjenbryn i udlandet. Kineserne ville næsten tværtimod synes, at det var for billigt. Danskerne var ved at falde ned af stolen over, at man kunne markedsføre noget så dyrt” (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 10-11).
Trods forbedret image for pelsbranchen, presses modefirmaer til at stoppe med at producere pelstøj
Kopenhagen Fur bruger millioner på at forbedre pelsdyravlernes image og det har ifølge en måling fra mediebureauet Carat udført for Landbrug & Fødevarer, forbedret imaget fra 3,95 til 4,45 på en skala fra 1 til 10.
Samtidig er der imidlertid flere og flere modevirksomheder, der indfører antipelspolitikker.
Munthe Plus Simonesen, har tidligere brugt mink og ræv i kollektionerne, men efter mange års pres, har de nu indført totalforbud mod at anvende mink, ræv og kanin.
Også Malene Birger, som tidligere har insisteret på at bruge pels fra mink, ræv og kanin er kommet under pres, fordi hendes tøjmærke ’By Malene Birger’ er opkøbt af IC Companys, der har en antipelspolitik.
Formand for Dansk Pelsdyravlerforening afviser dog i Berlingske, at det er et problem:
”Der er jo masser af nye modevirksomheder, som tager pels ind i kollektionerne”.
Internationalt er også kendte mærker som Stella McCartney, Vivienne Westwood og Ralph Lauren, mod at benytte pels i deres kollektioner.
Til gengæld kan Kopenhagen Fur glæde sig over, at kineserne elsker de danske minkskind, som bliver betragtet som verdens bedste. Det skriver Jyllands-Posten (Berlingske Business, p. 11).