Bureau-kvinde hyldet på sociale medier for storm-dåd

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Stifteren af MedieBoxen og indehaveren af bySpot Kommunikation fulgte en Twitter-opfordring i gårsdagens storm – en gerning, som DR.dk fremhæver i dag.

Stormen, der passerede Danmark mandag – og som sine steder var en orkan, alt efter geografisk placering og tv-kanal – har kastet solstrålehistorier af sig. Selv om vinden kun var voldsom i nogle timer, så fik den fejet folks forbehold af banen: Der var hjælpsomhed i luften – også kommunikationskvinder imellem.

DR.dk fortæller denne historie i dag: En kvinde spurgte sine følgere på Twitter, om nogen tilfældigvis opholdt sig nær McDonald’s ved Nørreport. Her havde hendes søn på 14 år søgt ly, og via Twitter fik hun en anden kvinde til at gå ud i stormen og give drengen 300 kr. – rigeligt til en gang kalorier i familierestauranten, indtil stormen løjede af, og drengen kunne blive hentet.

DR er i sin fortælle-stil fortsat i højeste beredskab, for kvinden er desperat, sønnen er strandet uden at have penge til mad, og hjælperen forklarer ”ydmygt til DR Nyheder om sin heltegerning”.

Der er så også en mere jordnær kommunikations-vinkel på historien, for kvinden med den strandede søn er Trine Nebel, der underviser i sociale medier i virksomhedens kommunikation på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, og hjælperen er ikke mindre social: Karina Mimoun har énmands-bureauet bySpot Kommunikation og er stifteren af det faglige netværk, MedieBoxen.

Trine Nebel fremhævede hjælpen i et blogindlæg, og DR fortæller, at mange andre brugere på det sociale netværk har delt historien.

“På et eller andet plan har det været lidt overvældende, og egentlig også lidt skræmmende, fordi det viser, hvor dårlige vi er til at hjælpe, hvis en så lille handling kan skabe så stor opmærksomhed,” siger Karina Mimoun til dr.dk.

Hun gik et par hundrede meter fra sin lejlighed nær Rundetårn til McDonald’s.