Fodboldens Superliga blev sparket i gang for en måned siden, og i dag følger et nyt kick-off: Superligaens første officielle spiller-kort samling, og det hidtil mest omfattende spillerkort koncept: 18 kort pr. klub – fordelt på 16 spillere, 1 træner og 1 klubkort. Ganget med 12 klubber bliver der 216 kort at samle på – for de 4-12 årige.
Bag konceptet står Kulma – et bureau i Kastrup, der normalt beskæftiger sig med shopper marketing. Men nu har bureauet landet en fem-årig kontrakt med Superligaen om spillerkortene, der lanceres på tv, stadions og digitalt. Men når det gælder kampagneudformning har man valgt at involvere et andet bureau.
”Vi har udtænkt designet og markedsføringen. Samtidig er Kulma en del af en international koncern, der producerer promotion total-løsninger for bl.a. Nokia, Nordea og Exxon. Herigennem har vi kunnet styre en produktion, der har været igennem en lang og detaljeret godkendelsesproces. Vi har fået at vide, at andre kort-leverandører har måttet give op p.g.a. manglende kvalitet i denne del af processen,” siger Jens Schmidt, adm. direktør i Kulma.
Der findes i forvejen spillerkort inden for Champions League og Premier League – samt kort op til hhv. EM og VM, typisk som klistermærker.
”Vi har fundet en producent, hjemmehørende i Taiwan, der står bag kort med 3D-effekt. Lagt sammen med vores ”Scandinavian design” kvalitet havde vi et konkret produkt at vise Superligaen, der er brandet i Divisionsforeningen for de til enhver tid 12 bedste fodboldklubber i Danmark. Superligaen var begejstrede for dét, de så – og det, vi i øvrigt kunne tilbyde: Kommunikation med klubberne, hele designdelen og markedsføringen – samt nok så væsentligt: At få det ud i detailleddet,” siger Jens Schmidt.
Kulma fik kontakt med grossistfirmaet Nor Star, tidligere K.E. Mathiasen, der er ejet af Top Toy og dermed (selvstændig) søster til bl.a. B.R.
”Det var via Norstar, der leverer til bl.a. Dansk Supermarked, Coop og Supergros, at vi var gennem et længere kvalitetstjek. Vi har bl.a. sikret, at man på fabrikken i Østen registrerer alle overarbejdstimer. En indsats, der ligger et stykke uden for vanlig bureau-aktivitet,” siger Jens Schmidt.
På markedsføringen arbejder Kulma på mere velkendt territorium. Superliga-kortene blev præsenteret på et pressemøde i København i dag med bl.a. Andreas Cornelius fra FCK og Kasper Lorentzen fra FCN. Dertil kommer lanceringen i kampagneform. Her har Kulma fået bureau-assistance:
”Vi spurgte fire forskellige bureauer – og fik fire, vidt forskellige, ideer retur. Jeg endte med at anbefale Uncle Grey, bl.a. fordi det var det eneste forslag, der involverede samtlige superliga-klubber. Og Superligaen fylder nu engang meget i den enkelte by,” siger Jens Schmidt.
Hos Uncle Grey var det et team bestående af Carsten Bülow, Ingeborg Balle-Petersen, Jon Goldtsche og Kim Michael, der vandt Kulma- og spillerkort-projektet:
”Kulma kom til os med et sjovt produkt, som drengene på bureauet nærmest kom op at slås om at arbejde på. Hovedtrykket i kampagnen er lagt på tv, hvor Jeppe Rønde fra produktionsselskabet Bacon har instrueret et humoristisk spot med spillere fra alle landets Superliga-klubber i en situation, alle drenge kender,” siger Carsten Bülow, CCO hos Uncle Grey.
I Superligaen A/S siger direktør Claus Thomsen:
”Det er vigtigt, at dansk klubfodbold får kørt et samlekort ud i handelen, som kan tage konkurrencen op med Messi, Ronaldo og Zlatan på børneværelserne. Superliga samlekort vil klart styrke værdien af dansk klubfodbold i børnenes øjenhøjde.”
Og han behøver tilsyneladende ikke at være bekymret, for hos Norstar siger salgsdirektør, Søren Larsen:
”Vi ser et kæmpepotentiale i samlekort fra Superligaen og det vil kunderne også mærke, når vi i ruller produktet ud i butikkerne landet over. Vi tror på, at vi sammen med klubberne og spillerne, på relativt kort tid, kan gøre Superliga samlekortet til børnenes favoritsamlekort.”