Coops nye bank vil øge kunders loyalitet

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Coop kan med en bank få kunderne til at købe op til tre gange så meget i kædens butikker og blive mere loyale.

Coops nye bank vil få kunderne i Coops butikker til at blive mere loyale og dermed købe mere.

Det siger direktør Per Østergaard Jacobsen fra konsulentfirmaet Efficiens.nu til Berlingske:

”Der kan potentielt være milliarder i ekstra omsætning for Coop, hvis den nye bank giver øget loyalitet overfor kædens forretninger. Og det viser alle erfaringer fra udlandet, at en bank ejet af detailkæden giver.”

Den øgede loyalitet er da også et af målene med banken, siger Coop-formand Lasse Bolander:

”Størstedelen af gevinsten for os kommer i form af øget salg i butikkerne. For alle internationale erfaringer viser, at bankkunder i detailhandlen også er lidt mere loyale end andre kunder. Det kan derfor give rigtig meget for os i afledt effekt”.

Ifølge Per Østergaard Jacobsen køber en kunde med et loyalitetskort tre gange så meget i gennemsnit som en kunde, der køber med kontanter (Berlingske Business, p. 4).