Sporet er lagt og toget på vej den rigtige vej. Men selv om det et stykke ad vejen er ’business-as-usual’, skal det ikke forveksles med mangel på ambition hos den nye unge ledelse af Danmarks største reklamebureau.
Niels Ranum og Albert Funder overtog lige før sommerferien ledelsen af Zupa Recommended, og spørger man dem om, hvor bureauet skal være om fem år, lyder svaret:
“Ambitionen giver sig selv. At blive Danmarks bedste.”
Udsagnet skal dog læses med et twist, for det er selvfølgelig svært at definere hvad og hvem der er Danmarks bedste. Og også en holdning der skal ses i relation til det at være Danmarks største.
“Det er fint at være Danmarks største, og størrelsen giver os selvfølgelig nogle muligheder. Men volumen bringer os ikke tættere på vores ambition om at blive de bedste. Vores målsætninger handler om kompetencer og kvalitet,” siger Niels Ranum.
Fremgang i imagemåling
En måde at anskue bureauets kvalitative udvikling på, er den årlige imagemåling fra Bureaubiz og MyResearch. Her er der ikke nødvendigvis nogen sammenhæng mellem størrelse og placering.
“For en række år siden lå vi på kendskabsparameteret på en næsten usynlig 68. plads. Nu ligger vi markant højere, og ligger faktisk nr. 1 på parametrene “gode til at skabe resultater” og “gode til at integrere kommunikationskanaler”. Desuden scorer vi højt på at forstå kundernes forretning og på at tænke digitalt. Det er alt sammen ting, der matcher vores selvopfattelse og det vi fokuserer på. Så vi er godt på vej” siger Albert Funder, mens Niels Ranum fortsætter:
“Der er meget, der fungerer rigtig godt i vores forretning, og i den måde vi angriber tingene på. Vi har begge siddet i ledelsen i flere år og været med til at definere tingene. Så der er ikke en revolution på vej, tværtimod forsøger vi at holde fast i vores bevægelse.
Men det er ikke det samme som, at man ikke kan gøre sig mere synlig.
“Selvfølgelig vil vi gerne være endnu mere synlige. Og anerkender, at ”signatur” cases spiller en væsentlig rolle i forhold til synlighed. Dem har vi ikke fokuseret bevidst på at fremelske, noget vi fremadrettet nok vil være mere opmærksomme på,” siger Niels Ranum.
En af udfordringerne i udvikling af signatur cases er dog, at de ikke er lige så lette at forudsige og udpege som for 5-10 år siden, hvor det typisk var store tv-tunge kampagner.
“Når vi lytter til kunderne, så bliver der talt stadig mere om projekter og utility alá den gode gamle Nike+ end om klassisk kampagneudvikling,” siger Niels Ranum.
Og det er da også en del af deres vision om at blive Danmarks bedste.
“Vi vil gerne om fem år markere os som et af de bureauer, der for alvor har lært at navigere i den nye verden,” siger de begge.
Leder fortsat efter formlen
Men dermed får de også sagt, at de ikke nødvendigvis har fundet formlen endnu.
“Nej, det har vi ikke. Men vi er på vej. Det er ikke specielt nyt at tale om “always in beta”, men at organisere sig efter det er noget andet, og det stiller store krav til organisationen. Den nye verden handler både om at tænke ud af boksen, men også enormt meget om de rette processer, om at kunne agere og reagere agilt,” siger Albert Funder:
“Her gavner vores store detail erfaring med kunder som fx Dansk Supermarked os voldsomt, for det indebærer at kunne udkomme og reagere ekstremt hurtigt og smidigt.”
Han og Niels Ranum fremhæver også, at Zupa Recommended i dag har langt flere folk i spil pr. omsat krone hos kunden end tidligere.
“Det er en naturlig udvikling og et udtryk for at vi bevæger os mod en fremtid, der kræver at man kan få flere og flere kompetencer til at spille sammen. Udfordringen som forretning er, at kunderne skal opleve, at de får adgang til bredere hold og flere kompetencer – uden det af den grund bliver dyrere,” siger Niels Ranum.
Her er orkestrering et nøgleord, en stor opgave for kontaktfunktionen, hvis opgave med at sætte det rette hold bliver stadig vigtigere. Men herudover er bredde og mangfoldighed nøgleord.
“Kongstanken for os er at bygge på en samling af mennesker med meget forskellige kompetencer – mangfoldighed – og på at turde sprede det kreative ansvar mere ud end tidligere, hvor man byggede mere på små teams,” siger den nye ledelse og fortsætter:
“Det er learning-by-doing. Men vi øver os hver dag på at skabe et set-up, der sikrer, at vi om 5 år kan sætte et hak ved vores målsætning.”