Da vi tidligere i år omtalte regnskabet for det lille PR-bureau, Point Communication, blev det under temaet, at her fandt man nok branchens højeste lønninger. De tre partnere i bureauet hævede nemlig 2,4 mio. kr. hver i løn.
Det var ikke forkert at udnævne Point til bureauet med de højeste lønninger. De ligger nemlig dobbelt så højt som nr. 2 på listen. I øvrigt kunne de tre partnere hæve lønnen med god samvittighed, da de også præsterede branchens højeste bruttoavance pr. medarbejder.
De højeste lønninger knytter sig typisk til små bureauer, hvor der er en tæt sammenhæng mellem bureauets ejere og antallet af medarbejdere.
Her udgør Mensch undtagelsen med en bruttoavance på ca. 16 mio. kr. Det er dog kun det halve af, hvad bureauet præsterede for to år siden, og lønningerne er da også faldet fra knap 1,2 mio. kr. til nu ca. 930.000.
I øvrigt kan der hos de små bureauer være forskel på, hvordan man vælger at hente pengene ud. Point har en høj løn og en høj lønandel – men en mindre overskudsgrad – mens f.eks. Jangaard, Mark & Co har sat lønnen ned og tilgengæld har en lav lønandel og en større overskudsgrad.
Kigger man på de store bureauer, topper &Co, og bureauet ligger så højt, at det kan knibe sig ind på en 7. plads over de højeste lønninger.
Bureaubranchens højeste lønninger
Bureau | Løn (kr.) | Ændr. |
Point Communic. | 2.398.667 | +24,8 |
Kraft & Partners | 1.100.500 | +24,6 |
Mensch | 930.957 | -13,7 |
Jangaard, Mark & Co | 861.250 | -50,2 |
Kommunikat.bur. Kbh | 828.000 | +1,9 |
Boye & Spellerberg | 771.000 | Ny |
Director | 769.286 | -5,5 |
Hill & Knowlton | 752.692 | +33,1 |
Kasters | 751.333 | +33,1 |
Ocean | 743.583 |
+4,2 |
Store bureauer (+40 mio. kr.) | Løn (kr.) |
Ændr. |
&Co | 765.625 | +13,2 |
Advance | 713.696 | +5,2 |
Creuna | 697.550 | +4,6 |
Hjaltelin Stahl | 684.956 | -2,9 |
People Group | 683.137 | -0,1 |
Ogilvy Danmark | 680.963 | +0,6 |
Vertic | 666.737 | +7,2 |
Kunde & Co | 647.798 | +1,4 |
Advice | 643.270 | +3,2 |
DIS/Play | 627.779 | +0,8 |
Den gennemsnitlige personaleomkostning for hele branchen landede i 2014 på 572.375 kr, hvilket er en vækst på 1,2 pct. Fordelt på bureautyper så lønningerne således ud:
- Reklamebureauer, 576.547 kr. – -0,1 pct
- Digitale bureauer, 565.296 kr. – +2,4 pct.
- PR-bureauer, 598.555 kr. – +4,0 pct.
- Dialog-bureauer, 598.316 kr. -3,0 pct.
- Design-bureauer, 540.794 kr., +3,1 pct.
- Mediabureauer, 566.959 kr. +1,6 pct.
Ud over løn-niveauet på bureauerne kan man også kigge på lønandelen – altså hvor stor en del af bureauets bruttoavance, der bruges på løn. Her er der overvejende nogle andre navne, der popper op:
Bureau | Lønandel |
FFW (tidl. Propeople) | 35,9 |
Help PR | 37,2 |
Revolt | 37,9 |
Kilo Design | 38,4 |
Eventforce | 39,7 |
OMI People | 40,4 |
Connexia | 43,1 |
Cosmographic | 43,8 |
Lysholm Rekl, Bureau | 45,5 |
Jangaard, Mark & Ko | 47,0 |
Årets bureaurapport udkom torsdag den 13. august i trykt form: 40 sider med en lang række nøgletal på 248 bureauer fordelt på 6 bureautyper. Nøgletallene er unikke. De indsamles dels gennem de trykte regnskaber, dels gennem den journalistiske dialog, Bureaubiz har med bureauerne. Man kan således ikke uden videre finde nøgletallene selv eller andre steder.
Rapporten koster 1895 kr. ex. moms. For 500 kr. ekstra kan man få ekstra eksemplarer (maks. 5).
Bestil ved at maile Finn Graversen på finn@bureaubiz.dk
Årets bureaurapport præsenteres ved et arrangement i Bureaubiz og Kommunikationsforums lokaler i København onsdag den 26. august. Dette arrangement er nu udsolgt.