Hi-Fi Klubben skifter spor i ny kampagne

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

I stedet for demonstrativt at gå væk fra den dårlige lyd er Hi-Fi Klubben nu mere inviterende. Det sker med en kærlighedserklæring til den umulige musik. Se filmen her.

De seneste 35 år har Hi-Fi Klubben kæmpet for den gode lyd – og imod den dårlige lyd.

Marv, det tidligere AarhusKontoret, gjorde for et par siden comeback som Hi-Fi Klubbens bureau og har nu lavet en kampagne, der gik on-air i Skandinavien og Holland i mandags. I år er der dog taget en ny vinkel i brug.

”Vi har jo selv i sin tid lavet konceptet ‘Bad Sound Kills Good Music’. Det har været stærkt og rummer en fin positionering i forhold til den dåselyd, Hi-Fi Klubben så ivrigt bekæmper”, siger kreativ direktør Rasmus Dunvad.

Men den teknologiske udvikling har betydet at markedet flytter mere og mere i retning af “smart lyd” i stedet for “stor lyd”. Det handler om musik-streaming i dag. Derfor var der behov for en ny tilgang til kommunikationen.

Marketingchef i Hi-Fi Klubben, Mikkel Braae Andersen uddyber:

”I stedet for at lave væk-fra-dårlig-lyd-film har vi i år lavet et kom-hen-til-den-gode-lyd-spor. For med den rigtige knowhow og de rigtige produkter kan streaming faktisk bringe nyt liv og energi til måden, vi bruger og lever med musik på”.

Men en kampagne, der bare handler om hvor fantastisk musik er, virkede som en betrådt sti, erkender Rasmus Dunvad:

”Musik har altid fået mennesker til at opføre sig dybt uansvarligt og ganske ufornuftigt. Lige fra Mozart, over Jimi Hendrix til Dr. Dre har musik bragt folk i affekt. Music is what feelings sound like, siger man. Og nogle gange løber de følelser altså af med os. Så når Royal siger “Tak Rock” svarer jeg “Ja, tak Rock, for at jeg fik brugt hele opsparingen på festivalbilletter og el-guitarer, dit store fjols”.

Rasmus Dunvad fortsætter:

”Stagediving er ret beset ikke en god ide, og det er det heller ikke, når folk får lavet Michael Jackson-tatoveringer på hele ryggen. Men det er netop derfor vi elsker musikken. Fordi den er ligeglad. Og det handler vores nye film om.”

Filmen er produceret af Klap Film, som Marv selv er medejer af. I Danmark bakkes film-budgettet bl.a. op af helsides tekst-annoncer, der på samme vis giver musikken en kærlig irettesættelse.