Kreativ: Det ville jeg gøre anderledes i dag

Julie Kolbeck
julie@kforum.dk

Digital creative director, Rasmus Frandsen fra Hjaltelin Stahl, evaluerer sit første store kreative arbejde, hvilket fører ham tilbage til en tid, hvor han var grønært og multimedie var på cd-rom.

Én ting, der med stor sandsynlighed gennemsyrer størstedelen af den kreative branche på tværs af bureauer, er ønsket om innovation, fornyelse og fremtidssikring.

Alligevel kan det vise sig gunstigt fra tid til anden at se tilbage på tidligere kreationer og hvad de har bragt med sig, og vigtigere endnu; hvad man har lært siden da.

Bureaubiz har i den anledning bedt digital creative director hos Hjaltelin Stahl, Rasmus Frandsen, om at se tilbage på sine novice-dage og en af hans første større kampagner.

Hvad var din første kampagne og hvordan husker du processen?

”Jeg arbejdede på bureauet Framfab, som på det tidspunkt var Europas største digitale bureau. Jeg var art director og vi arbejdede for Nikes europæiske kontor med adresse i Hilversum, Holland. I slut 1999 skulle vi lave en digital kampagne til EM 2000 i fodbold for Nike Football. Vores del af kampagnen var et globalt website launch med indhold tilpasset kampagnens faser tilknyttet forskellige kampagneelementer,” siger Rasmus Frandsen.

Han fortsætter:

”Vi skulle overgå alt det, der fandtes på det tidspunkt, især den tre-stribede konkurrent, og skabe opmærksomhed digitalt. Umoden teknologi og begrænsede muligheder på de tilgængelige platforme var den største udfordring. Kampagner på internettet var stadig på kravlestadiet og multimedie var noget på cd-rom.”

Hvordan blev kampagnen taget imod?

”Resultatet blev taget godt imod og der var meget trafik taget i betragtning af, hvor mange der var på nettet dengang. Vi fik positioneret både os selv og Nike på markedet, og så fik vi endda høstet en Grand Prix i Cannes,” siger Rasmus Frandsen.

Hvad ville du gøre anderledes, hvis du kunne skrue tiden tilbage og lave kampagnen igen?

”Mit yngre selv var mere grønært og usikker end i dag, men det er egentlig mere interessant at tænke på, hvad man ville kunne gøre med de muligheder, der er nu,” siger Rasmus Frandsen og fortsætter:

”Dengang fandtes der ikke sociale medier, YouTube, mobil apps eller alt det andet, vi har set vinde frem henover de sidste 20 år. Teknologien var ikke kommet meget længere end web, old school knap-mobiltelefoner og e-mails. Skruer vi tiden frem til i dag, kunne vi have aktiveret indholdet bedre og lavet meget mere af det – i short form og long form – segmenteret på tværs af kanaler.

Vi kunne være endnu tættere på spillerne og deres fans med droner og 360 graders video, vores webspil havde i stedet været interaktive virtuelle oplevelser i hovedstæderne og vi ville have haft detaljerede data om spillere, kampe og fans. E-commerce, digitale træningsprogrammer og apps ville være knyttet direkte til kampagneflowet. Der havde været mindre website og mere lokale innovative events. Altså én stor crossmedia, interaktiv og indholdsmættet digital fest knyttet sammen af en stærk strategi, placeret til mest mulig effekt og nytte for de glade fodboldfans,” siger Rasmus Frandsen.

Han fortsætter:

”Og så havde det hele set skidegodt ud på dagens højtopløselige skærme, headsets og mobiler i stedet for datidens 4:3 video og websites på max 800 pixels. Man bliver nødt til at spørge sig selv, om man kan slippe afsted med en historie om fodboldspillere som hemmelige agenter i 2017? Næppe, men det var det ypperste cool på det tidspunkt,” slutter Rasmus Frandsen.