Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Content-marketing strategi med Martin Stahl som bureau kan fremvise stærke resultater.

Content marketing er et af tidens buzz words – uden at det altid står helt klart, hvad det præcist dækker over. Men content er under alle omstændigheder en klar del af en ny strategi, som kursusvirksomheden Softworld har gennemført med hjælp fra den digitale marketing specialist, Martin Stahl.

Kort sagt giver virksomheden viden væk uden betingelser, men det er en indsats som kan dokumentere sin effekt med stærke tal. Mere om det senere.

Softworld er Skandinaviens største udbyder af kurser inden for visuel software, og opererer på basis af 25 brancheeksperter, der er knyttet til virksomheden som leverandører.

“De fleste er certificeret inden for Apple og Adobe, og dem er der ikke mange af i Skandinavien. Men det er også vigtigt, at det er autentisk, og derfor skal de være aktive ud over at køre kurser,” siger adm. dir. Puneet Oberoi.

Det er disse eksperter, der er nøglen til content-strategien. Der er indgået en aftale med dem om, at de ca. en gang om måneden leverer en blog om emner inden for deres område.

“Det er vigtigt for mig, at dette ikke blot er en taktisk indsats. Det skal være en integreret del af vores forretning. Vi vil selvfølgelig gerne sælge kurser – men vi vil også meget gerne hjælpe med at berige folk. Blogindlæggende er placeret på et selvstændigt site, hvor man frit kan bruge dem, og hvor vi ikke søger at sælge,” siger Puneet Oberoi og fortsætter:

“Vi sælger reelt ikke kurser. Vi sælger inspiration og arbejdsglæde, som er udfaldet af viden. Men en anden central pointe er, at folk ikke ved hvad de vil have, fordi de ikke ved, hvad muligheder, der er. Vi hjælper dem med at tilbyde viden, og hvis det så fører til, at der er et omrpåde, de vil i dybden med, så kan de købe et kursus.”

Puneet Oberoi nævner et andet eksempel på filosofien. For at sikre, at kursisterne får mest muligt udbytte, har man indført en 6 måneders e-mail hotline, hvor de kan indsende spørgsmål og så vil Softworld gøre hvad man kan for at give et svar.

Strategien er indarbejdet i samarbejde med Martin Stahl og hans firma Stahl wie Stahl, og det er helt bevidst, at Softworld ikke gik til et almindeligt bureau.

“Vi ønskede at sikre en dyb forankring i virksomheden, og derfor har Martin været hos os i 18 måneder, hvor han er kommet fast nogle dage om ugen og bl.a. har kørt interne kurser. Det har været udfordrende, og det har været dyrt – men det har også været godt,” siger Puneet Oberoi.

Resultaterne kan opgøres således: en salgsstigning på 96 pct. 250 pct. flere leads og en ROI på 4,4.

“Vi er gået fra at have 6 sælgere til nu 1, og vi har droppet canvas. Alligevel har vi nu flere leads, end vi kan nå at ringe til,” siger Puneet Oberoi og fortsætter:

“Martin Stahl har ikke bare gennemført en digital strategi – han har gjort os i stand til selv at køre videre. F.eks. kan jeg selv nu håndtere en automatisk e-mail udsendelse, og han har taget to studerende ind og oplært dem. Hans rolle har været at udfordre os, og det er en svær rolle, som kan give vanskeligheder. Men det er lykkedes rigtig godt, og vi kommer helt sikkert til at bruge ham igen.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club