Af Peter Engholm 25@mail.dk

Kreativ Leder i DR udkommer om kort tid med Formiddagsherskeren – en roman, der handler om vores trang til at kommunikere, og om hvad internettet har gjort for vores identitet.

Efter godt ti år som tekstforfatter på bureauer og foreløbig næsten tre år som først markedsføringsredaktør og nu Kreativ Leder i DR springer Jacob Rosendal ud som romanforfatter.

Det sker med Formiddagsherskeren, der handler om Hans Erik, som – i protest mod en konsulentanalyse på sit arbejde – bliver selvvalgt arbejdsløs. Han begynder at blogge under pseudonymet Formiddagsherskeren. Det giver ham muligheder, anerkendelse, succes – og nye problemer.

”Ingen har – i romanform i Danmark – behandlet, hvad internettet har gjort for vores identitet. Det giver nogle andre vinkler på emnet. Hovedpersonen går fra zero til hero, men er stadig en zero, fordi Formiddagsherskeren jo er en ny identitet. Det er et dybt menneskeligt træk at ville blive en bedre udgave af sig selv, samtidig med at vi alle er blevet til både medier og redaktører,” siger Jacob Rosendal.

Formiddagsherskeren udkommer den 28. maj, og måske er romandebuten i virkeligheden ikke så stort et spring – for udover tekstforfatteriet er Jacob Rosendal også cand. mag. i litteraturvidenskab.

”Jeg har været tekstforfatter og har i sagens natur skrevet en masse – men udelukkende kommercielt. Jeg har stødt på en del corporate bullshit, som jeg også behandler i bogen – det kan lyde udleverende, men så er det i givet fald selvudleverende, for jeg har selv forfattet en del, som jeg håber ikke at skulle læse igen,” siger Jacob  Rosendal og tilføjer:

”Jeg møder i DR så mange – i ordets bedste forstand – mærkelige mennesker, og disse forskelligartede impulser har været med til at sætte skriveprocessen i gang. Der er en bølge inden for litteraturen, hvor man tager afsæt i egen dagligdag, men det er nu ikke tilfældet her. Bogen er fiktion.”

Man skal således ikke forvente at se hverken bureaubranchen eller DR blotlagt, som Se og Hør blev det i ”Livet, det forbandede”. Og skrivestilen er ikke hentet fra tekstforfatteren:

”Der er et tematisk niveau – med identitet og forvandling – og et form-niveau, hvor teksten ligger og skurrer mellem jeg-fortælleren og hovedpersonen. Og spillet mellem de to giver en slags ustabil tekst, som ikke bare kører der-ud-af,” siger Jacob Rosendal.

Et bureau-element er der dog tydeligt at finde på romanens forside. Den er nemlig kreeret af Jacob Holm fra Det Runde Bureau. På YouTube ligger en kort reklamefilm for bogen – både cover og film kan ses herunder.

 

Kommentarer

  1. Godt gået, Jacob. Og stadig med samme offensive tilgang til tastaturet

  2. Fedt. Glæder mig til at læse den. Nu er der vel ikke for meget med, at folk har glemt værdien af menneskelige relationer og lever i en pseudoverden takket være digitale medier?
    Hilsen Steven Gerrard aka Thomas

  3. Stærkt, Jacob – og på tide. Glæder mig til den 28. og til at læse den.

    Hilsen Simon

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club