Ny kampagne fra Spar Nord – Advice står igen bag

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Danmarks femtestørste bank er netop gået i luften med en kampagne, der inkluderer tv, digital og influenter.

Advice har været bureau for Spar Nord i omkring 20 år og denne gang er det kampagnen: ’Små ting’, som bureauet står bag.

Kernen i kampagnen fundet i bankens DNA, skriver bureauet i en pressemeddelelse og fortsætter: Selv om Spar Nord er en stor national spiller, har det lokale engagement og det at være tæt på kunderne altid været Spar Nords anker.

Kampagnen består af tvfilm produceret af M2Film, pr, SoMe og influenter.

https://vimeo.com/237527355

https://vimeo.com/237528009

”Til denne kampagne har vi tænkt film ind på en lidt anderledes måde fra starten. Vi har en klassisk hero-produktion, som er et langt format udviklet til web, og vi har en 40 sekunders udgave, som er den, vi er startet med på TV. Men vi ved jo også, at filmmediet spiller en bredere rolle i dagens medielandskab, så derfor lancerer vi lidt senere på året yderligere tre film på TV, ligesom vi i produktionen har tænkt en lang række formater til webTV, digital og SoMe på både 30, 20, 15 og 6 sekunder”, siger Mille Klink, der er client director hos Advice.

Den bærende indsigt bag kampagnen er: Vi har brug for hinanden. For mens sammenhængskraften mellem mennesker på mange måder er i skred og udfordret i disse år, er det værd at stille skarpt på noget af det, der for alvor er med til at binde os sammen, mener marketingchef Anders Stendahl, Spar Nord:

”Uanset om det er i den lokale sportsklub, på amatørteateret eller i spejderhytten, så vil vi gerne støtte dem, der hver dag er med til at skabe, fastholde og forny relationer. Fordi det skaber glæde på tværs af generationer, og fordi det er med til at styrke vores lokale samfund – og dermed også har en bredere værdi. Vi er en bank, der ser værdien i de små ting, og det er fundamentet for kampagnen.”

Fra bureauet lyder det:

”Vi skulle ikke ud og opfinde en god sag eller et sympatisk budskab, Spar Nord kunne eje. Tværtimod. Spar Nord gør alle disse fantastiske ting i forvejen. Der er bare ikke så mange, der ved det. Samtidig er det 100% i tråd med den måde, Spar Nord driver forretning. Spar Nord holder fast i den personlige rådgivning og lokale tilstedeværelse – og det er trods alt stadig nemmere for et menneske end en robot at se de små ting, der for alvor betyder noget i livets store skift. Derfor var det allerede fra starten et stærkt strategisk udgangspunkt for at styrke Spar Nords brand,” siger Client Director Mille Klink.

Advice vil ikke løfte sløret for alle de influenter, der indgår i kampagnen, men nævner dog twinpeaks.dk og missjeanett.dk.

”Influencer-indsatsen tager udgangspunkt i et helt konkret koncept, nemlig ’10tilforskel’, som er en mulighed for små klubber og foreninger for at søge 10.000 kr. til et projekt. Vi aktiverer vores influenter ved at give dem 10.000 kr. fra ’10tilforskel’-puljen, som de så skal uddele til et projekt efter eget valg. Kriteriet er, at de skal bringe mennesker sammen og gøre en forskel lokalt. Indtil videre er twinpeaks.dk og missjeanett.dk i gang i et setup med både ‘tunge’ influenter og nogen, der er lidt mere niche”, siger Mille Klink.