Ny kunde til nyt mediabureau med venturemillioner i ryggen

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Op til VM i fodbold har et spilfirma sagt farvel til sit hidtidige mediabureau. Et nyt – ungt og teknisk funderet – er blevet valgt. Samtidig har Unibet lagt sin Real Time Bidding hos et andet ungt bureau.

På det danske marked er Unibet udfordreren, og spilfirmaet har valgt et mediabureau, der også udfordrer markedet – ved at være unge, uafhængige og tech-orienterede.

”Vi har nu Blackwood Seven som mediabureau – deres tekniske tilgang passer godt til os. Vi er og bliver meget datadrevne, og vi kommunikerer med markedet så tæt på realtid som muligt,” siger Kim Olesen, Country Manager Denmark for Unibet, der i samme proces har sagt farvel til Starcom.

Blackwood Seven blev stiftet i eftersommeren med flere markante bureaudirektører i partnerkredsen, bl.a. tidligere adm. direktør i OMD, Thomas Bertelsen. Bureauet, der er medlem af Kreativitet & Kommunikation, fik i efteråret tilført flere venturemillioner.

Visionen fra bureauet er enkel: ”At give indsigten og magten tilbage til annoncørerne”. Og det er netop, hvad Unibet har følt sig tiltrukket af:

”Vi valgte bl.a. Blackwood Seven for deres fleksible måde at etablere sig på – vi kan håndtere en del af eksempelvis medieindkøbet selv, og bruge deres ressourcer på andre felter,” siger Kim Olesen.

Selv om Blackwood Seven er stiftet på bl.a. en vision om at udvikle en automatiseret form for medieindkøb – noget, som hos andre mediebureauer kaldes programmatic buying – så har bureauet ikke fået det hele med. RTB, Real time Bidding, er forløberen for programmatic buying, og her har Unibet et andet ungt bureau; Densou Trading Desk. Det blev ved årskiftet stiftet af Anders Elley, der tidligere har haft chef-job hos bl.a Starcom og ZenithOptimedia, og af Jacob Knobel.

Kim Olesen begrunder valget af to bureauer – med tyngden lagt hos Blackwood Seven – således:

“Automatiseret indkøb er mere end RTB – det spreder sig på flere platforme. Hos Blackwood Seven køber vi både bredt og dybt ind – en kvalificeret sparring, også strategisk, i forhold til vores tekniske setup.”

Ny chef hos kunden betyder typisk nyt syn på bureauet – og nye muligheder for andre bureauer. Da Kim Olesen i 2011 blev chef for Unibet i Danmark, ”arvede” han to bureauer – Suzumuchi og Starcom. Begge forsatte imidlertid, men nu har han sagt farvel til Starcom.

”Jeg havde naturligvis ikke fortsat med Starcom i tre år, hvis ikke vi havde været rigtig, rigtig glade for samarbejdet. Men Unibet er et andet sted i dag end dengang – med nye behov. Og i den kontinuerlige evaluering var det naturligt for os at kigge mod et nyt mediabureau,” siger Kim Olesen.

Han tilføjer:

”Det var i den forbindelse vigtigt, at vores nye mediabureau-samarbejde kom på plads i god tid før VM i fodbold. Der er EM/VM-slutrunde hvert andet år, og det er en ekstrem vigtig periode for os.”

Kim Olesen oplyser, at Unibets samarbejde med Suzumuchi – der omfatter kreativt setup og kommunikation – fortsætter uforandret.