Cspot vil gerne have en stor fod inden for outdoor-annoncemarkedet, som er det tredjemindste annoncemarked -med kun radio og biograf med mindre omsætning.
Cspot har et andet udbud at sælge af end konkurrenterne. De sælger digital udendørsreklame via tv-skærme, der er placeret i udvalgte butikker nær trafikerede lyskryds eller steder med mange forbipasserende.
Men konkurrenterne tager konkurrencen fra Cspot, der for et år siden havde 20 stationer i to byer, med ophøjet ro:
“Min umiddelbare vurdering af mediet er negativ. Første regel for, at eksponering skal virke, er at den skal sidde i det naturlige synsfelt. Her skal man dreje hovedet for at se den, og derudover fungerer skærmene ikke godt i direkte solskin. Eksponeringskvaliteten er for lav”, siger adm. dir. i Clear Channel, Henrik Sørensen.
Heller ikke adm.dir. Kim Axelsen fra AFA JCDecaux er særlig imødekommende overfor den nye konkurrent:
“Jeg kan ikke se dem få en landsannonce gennem et mediebureau. Det er vanskeligt at dokumentere virkningen”.
Og lidt ret har han måske. I hvert fald melder flere mediebureaudirektører ud, at det bliver svært for det nye outdoor-firma, som hævder, at der går 800.000 forbi deres skærme.
Trading director i OMD, Claes Bragaard er ligeglad med antal personer, der går forbi og er kun interesseret i effekt, mens Mads Bredahl, adm.dir. i Carat, er en anelse mere positiv idet han mener, at Cspot måske kan blive et supplement til de to store outdoor-firmaer.
Cspot har nu 124 stationer i ni byer. Målet er 710 skærme i alt i de fleste byer i Danmark og man satser også internationalt (Jyllands-Posten Erhverv&Økonomi, p. 14).
Netværksbrugere skal plejes – kronik af IMD professor
IMD-professor John Walsh skriver i en kronik i Børsen om, at netværksforbrugere skal have opmærksomhed og ikke er begejstrede for hurtige forandringer.
Professoren fremhæver fem hovedpunkter for at forstå netværksbrugeren:
Kommunikation – netværksbrugeren stiller krav om en konsekvent og gennemtænkt kommunikation.
Motivation – Antallet af berøringsflader mellem brand og forbruger er stigende og derfor er det vigtigt, at signalerne fra brandet er foreneligt med forbrugerens motivation.
Uddelegering – Mange virksomheder involverer netværksbrugerne, men det er vigtigt at man tænker over, hvad forbrugerne må have indflydelse på og hvad ledelsen skal beslutte. For hvis forbrugerne har indflydelse på en beslutning, forventer de også at den bliver gennemført.
Tilgængelighed – virksomheden skal være tilgængelig og have en ‘åben-dørs’ politik. F.eks.med blogs og chatrooms.
Lære af fejl – det kan være en god ide at indrømme, at man kunne have ‘gjort det bedre’ også selvom man ikke har lavet de store fejl. Det er nemlig svært at tilbagevise beskyldninger også selvom de er ukorrekte (Børsen Executive, p. 16).