Ogilvys nye landechef: Vi skal være bedre til at udnytte vores størrelse

Peter Engholm
25@mail.dk

Ogilvy er i dag blandt Danmarks største bureauer, men har endnu et uforløst potentiale. Det vil den nye landechef, Pia Tandrup, lave om på og helt konkret samler hun nu gruppens kreative afdelinger.

Den hidtidige landechef for Ogilvy i Danmark, Jimmy Schougaard, efterlader et succesfuldt bureau, når han om kort tid tiltræder et nyt job som ansvarlig for CRM-aktiviteter i OgilvyOne i Nordamerika, med base i New York.

Men selv om de seneste år har vist stærk økonomisk vækst for Ogilvy Danmark, så er der stadig plads til forbedringer, fastslår Pia Tandrup. Hun er ny landechef og fortsat adm. direktør i Ogilvy Activation, der har fokus på brand aktivering og shopper marketing:

”Vi ligger i dag blandt Top10 danske bureauer. I de 3½ år Jimmy har været landechef, har vi været inde i en rivende udvikling. Vi er vækstet med 50 procent og er flyttet fra Østerbro, hvor vi var tre bureauer på hver sin etage, der kom på besøg hos hinanden via bagtrappen. Nu sidder vi 60 mennesker i åbne lokaler i Toldbodgade og med fælles ressourcer, som rentegnere og produktion, ligesom vi har skabt en fælles plannerafdeling. Udfordringen er nu, at vi stadig sidder i hvert sit hjørne, med hver vores kunder, og det er dét, skal vi ændre. For når det gælder de større pitches, opfattes Ogilvy stadig som et af de mindre bureauer,” siger Pia Tandrup.”

Hun overtager en sund forretning, men også et hårdt job. 

”2010 og 2011 var gode år for os, og vi staffede op derefter. Når ting går godt, så er man ikke så nøjeregnende med, om der sidder en halv mand for meget her og der. Men min oplevelse er, at der er skåret i budgetterne. 2012 bliver ikke et dårligt, men et hårdt år. Forretningen Ogilvy har det godt, men vi kommer ikke til at opleve samme vækst som de seneste to år,” siger Pia Tandrup.

Hun planlægger imidlertid ikke en revolution af Ogilvy Danmark, men “en naturlig evolution” i forlængelse af de seneste års udvikling.

”Vores fokus har været at opbygge kompetenceenheder, hvor medarbejdere har specialkompetencer inden for de enkelte kommunikationsdiscipliner. Det sikrer nemlig skarpe leverancer, når man brænder for sit speciale,” siger Pia Tandrup.

Ikke at Ogilvy skal være et 3-i-1 bureau – tværtimod. Det handler ifølge landechefen om at arbejde sammen på tværs af kompetencerne og skabe synergier.

”Hvis vi puljede vores kreative ressourcer, ville vi have en af de største kreative afdelinger herhjemme – så det gør vi. Den 1. september samler vi Ogilvys 20 kreative på én etage – fra One, Activation og Advertising. Målet er at skabe en kreativ synergi på tværs af kompetencerne. For det er stadig afgørende, at de kreative har deres specialkompetencer,” siger Pia Tandrup.

Hun afviser samtidig, at det skal ses som en spareøvelse:

”Målet med at samle de kreative er at få en sjovere og mere dynamisk hverdag, hvor flere kreative kommer med input til de forskelligartede problemstillinger, og hvor vi leverer et endnu bedre produkt – og deltager i større pitches. Vi ønsker, at skabe en ensartet kultur – med forskellige kompetencer. De kreative direktører fra de respektive bureauer vil sikre, at kompetencerne er i huset, og at fagdisciplinen holdes i hævd. Samtidig ser vi, at disciplinerne smelter sammen, så det bliver gråzoner snarere end faggrænser,” siger Pia Tandrup.

Ogilvy i Danmark består af Advertising, Activation, One og Healthworld, hvor særligt One og Activation har bidraget til Ogilvys pæne vækst de seneste år, og som nu har bragt gruppen op blandt de store dialog- og reklamebureauer herhjemme.

Set i det lys giver det god mening, at en Activation-direktør afløser en One-direktør som landechef. Men på ét punkt er det dog usædvanligt, for det er første gang i Ogilvys historie, at en direktør for Activation (eller Action, som enheden hedder i resten af netværket) bliver landechef.

”Activation og One har samme omdrejningspunkt: At måle og dokumentere effekten af kommunikationsindsatsen i kontaktpunktet og salget. Udgangspunktet er altid, hvilke indsigter har vi om målgruppen, hvad har vi brug for, for at nå vedkommende, og hvordan sikrer vi, at vi når dem med det rigtige budskab, medie og timing. Og dét fokus har i høj grad kundernes interesse, når marketingbudgetterne skal optimeres,” siger Pia Tandrup.

To kasketter er ikke udsædvanligt for ledere i Ogilvy-regi. Hendes forgængere har haft det, og Pia Tandrup skal være både adm. direktør for Activation og landechef:

”Jeg skal stadig have fokus på Activation forretningen. Der skal tjenes penge, og jeg skal ikke bare sidde i en stor læderstol med armlæn og føre mig frem. Vi arbejder strategisk med problemstillingen i butikken og dokumenterer målbare effekter, og udfordringen ligger bl.a. i at kende mindsettet, når forbrugeren står i Bilka. Og i sidste ende gælder det om at stå godt i – og være på god fod med – butikken. Hvis ikke handlen og salgsstyrken tror på indsatsen, så falder kampagnen til jorden. Når det er sagt, så bliver jeg også en udpræget landechef, fordi jeg vil fokusere på, hvad vi kan i fællesskab frem for hver for sig,” siger Pia Tandrup.

Én ting er forretningen. En anden er de kreative priser, som særligt netværk har stort fokus på.

”Her er Ogilvy ingen undtagelse. Det handler om kunderne og om at løse deres forretningsudfordringer. Samtidig ligger der en intern anerkendelse af, at man formår at hente priser hjem for arbejdet for sine kunder, så det fokuserer vi også på. Og set fra Activation-skrivebordet hæfter jeg mig ved, at der findes en Cannes Lions-kategori for Promo & Activation, og at kreativiteten her er på helt samme niveau som de mere klassiske kategorier som print og film,” siger Pia Tandrup.