En klassisk måde at teste en nyhed på: Sig det modsatte. Så når man bliver præsenteret for “Marketingchefer: Ingen vej uden om sociale medier”, så viser testen – “Marketingchefer: Sociale medier kan undværes” – at det nok er hér, nyheden ligger.
For det er jo 2012, og de sociale medier har for længst bidt sig fast.
Men selv om kommunikationsfolk – det være sig kreative, konsulenter, journalister – har en tendens til at følge tendenser, så kan en trend være så massiv, at det kan være spændende at iagttage dem, der går mod strømmen. Og de findes – også blandt marketingchefer, også i 2012.
Det begynder med, at IBM har siddet ansigt-til-ansigt med 1.734 marketingchefer verden over. De udpeger de største game-changers i deres virke: Eksplosion af data, knopskydninger af kanaler og elektronisk isenkram, flygtige kundegrupper og sociale medier.
Det er tankevækkende nok samtidig de områder, hvor marketingcheferne føler sig mindst forberedt.
På dén baggrund har Advice fat i 35 marketingchefer og lavet en dansk version af IBM-analysen. 35? Nogen eksplosion af data kan man ikke kalde det, så med dette massive forbehold kan man granske de lagkagediagrammer, som er lavet på baggrund af besvarelserne.
Og det bringer os frem til de marketingchefer, der ikke svarer som forventet – som ikke vælger det 2012-forudsigelige:
30 pct. rækker således ikke hånden op til udsagnet om, at “2012 bliver året, hvor vi er gearet til for alvor at koble sociale medier til vores brede markedsføring” – 21 pct. er hverken-eller på udsagnet, og 9 pct. er uenig/meget-uenig med det.
Svarene kan have flere årsager, f.eks. at man allerede er gearet til det (og så er 2012 ikke start-året) eller at man slet og ret ikke er så forhippet på det. Nok er sociale medier noget, alle taler om – men det er ikke alle marketingchefer, der føler sig kaldet til at gøre noget ekstraordinært ved det. Og msåke er der nogen der holder fast i bordkanten over for hypet og insisterer på at tænke sig om.
De IBM-adspurgte marketingchefer, der – for 68 pcts vedkommende – føler sig uforberedte på sociale medier, får følgeskab af et næsten tilsvarende høj andel kolleger i Advice-undersøgelsen.
Ganske vist er udsagnet lidt ladet – “vi har ikke overblik over den juridiske jungle, der åbner sig, når vi skal ud at kommunikere på de nye sociale platforme og aktivere ambassadører etc.” – men det forhindrer ikke knap hver 10. adspurgte i at svare hverken-eller, og ca. hver fjerde marketingchef er uenig/meget-uenig i udsagnet.
I 2012 er det således at gå imod strømmen at have overblik over juraen, når der skal kommunikeres socialt.
Og de flygtige kunder fra før? Njarh, mon dog også – for 18 pct. af marketingcheferne er ikke enige i, at “Kunderne ændrer sig dramatisk i disse år, og vi skal fokusere på mere grundlæggende målgruppearbejde i 2012”. Dertil kommer, at hver femte marketingchef ikke har en klar strategi for den samlede kundeoplevelse som en del af marketingindsatsen.
Der er nok at tage fat på for marketingcheferne … og deres bureauer.
Men kaster vi et sidste blik på marketingchefer-der-går-mod-strømmen, så er blot 1 af de 35 adspurgte meget enig i, at “Vores bureau(er) har en god forståelse for vores forretning, og vi får det optimale ud af samarbejdet med dem.”
Tager vi dem med, der er enig i udsagnet, så er det stadig under 30 pct., der anerkender bureauets forretningsforståelse og udbyttet af samarbejdet.