Politisk kritik preller af på EM-sponsorer

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Sponsorer overvejer ikke at droppe EM trods politisk trussel om boykot. Og det er fornuftigt mener flere eksperter. For virksomhederne skal ikke blande sig i politik.

Sponsorerne til EM i fodbold – som f.eks. Coca-Cola og og Carlsberg – blander sig uden om politik og derfor overvejer de ikke at trække deres sponsorering af EM til sommer.

Heller ikke selvom flere politikere truer med en politisk boykot af EM. Deriblandt Tysklands kansler, Angla Merkel,g EU-Kommissionens formand, Josè Manuel Barroso, samt tidligere udenrigsminister Per Stig Møller.

Og det gør virksomhederne ret i, mener flere eksperter. Blandt andet brand-ekspert Martin Roll, der mener, at det ligefrem kan have en gavnlig effekt at deltage i en sportsbegivenhed.

“Hvis samtlige sponsorer vælger at gennemføre EM, tror jeg, at det bidrager til noget positivt i Ukraine. EM vil være med til at åbne både folkets og magthavernes øjne for, at der er en anden virkelighed derude og at den kommer ind og engagerer sig i landet via EM”.

Og i virkeligheden vil en boykot fra sponsorernes side skade mere end den gavner, mener Henrik Merkelsen, der er lektor i public relations ved CBS:

“Det er muligt, at de vil opnå noget kortvarigt goodwill. Men det vil være uholdbart på den lange bane, hvor det vil være svært at finde et balancepunkt, så der ikke bliver tale om utidig politisk indblanding fra virksomhedens side”.

Og også en tredje ekspert er helt på linje med de to forrige:

“Hvis en virksomhed begynder at stille krav til et marked om, at det skal være fuldstændig i overensstemmelse med et ideelt demokrati, kan man lige så godt nedlægge butikken”, siger Kresten Schultz Jørgensen, adm.dir. i konsulentvirksomheden Lead Agency.

Dog mener Martin Roll, at hvis en sponsor trækker sig, bliver de andre nødt til at vælge side, for han tror ikke, at der er nogen af sponsorerne, der har lyst til at blive udstillet og stå tilbage som det eneste brand, der støttede EM i et land, der ikke respekterer menneskerettigheder (Berlingske Business, p. 8).