Her lægges pressemeddelelser op i uredigeret form, altså uden redaktionel bearbejdning. Opdager du faktuelle fejl, kontakt venligst redaktionen på info@bureaubiz.dk

Nordens største kreative award ligner næsten sig selv – udadtil. Internt er der blevet justeret i de over 50 kategorier.

De senere år har dansk kreativitet markeret sig internationalt, bl.a. med rekordgevinst i Cannes Lions. Og på den hjemlige scene er konkurrencen også blevet mere intensiv: Indsendelserne til Creative Circle Award er vokset støt de seneste fire år, og således skulle juryen sidste år bedømme i alt 776 arbejder.

Creative Circle har uddelt awards siden 1992, og sidste år kunne foreningen markere 10-året for de karakteristiske Creative Circle Awards.

Selv om overblikket og erfaringen må siges at være på plads, så Creative Circle justerer løbende og hylder princippet om, at “kernen i al kreativitet er, at aldrig gøre som man plejer. Uden at indsendere og awardshow-deltagere skal mødes af helt nyt arrangement hver gang.

– Creative Circle har uforandret til formål at højne kreative standarder inden for advertising, design, digital og direct ved at belønne og dokumentere fremragende arbejde. Det gøres bl.a. ved at granske vores kategorier,” siger David Asmussen, der er Juryformand og teoriansvarlig for Creative Circle Awarden.

Han tilføjer

– I år har ændringerne primært været af den mere fag-nørdede slags, idet vi har taget konsekvensen af, at næsten alt arbejde inden for Advertising og Design sker på et leje af Digital. En silo-opdeling med Digital giver ikke længere mening. Derfor er kategorierne nu opdelt ud fra, om der skal vurderes reklame-ideer eller design.

Ny jury og nye kategorier
Ændringerne slår også igennem i sammensætningen af juryerne, der vil være mere blandede end tidligere års juryer. Men udvælgelsesmetoden ligger fast:

– Juryen er sammensat ud fra meritter, idet medlemmerne sidder der for alene på baggrund af deres faglige præstationer. Det sikrer, at juryen ikke kan drages i tvivl. De bedste kreative bedømmer det bedste, branchen har at byde på, siger David Asmussen.

Selv om de fleste forandringer er interne, er der også nyt eksternt. Corporate Print, Product Print og Editorial er samlet til én kategori ved navn PRINT/Design, oplyser Romeo Vidner fra Creative Circles bestyrelse. Og han tilføjer om Design:

– Vi har fået en ny kategori, der hedder Spatial Design. Det kan være designarbejde, som kan klassificeres som udstillingsdesign, facadedesign, kommunikationsdesign i offentlige og kommercielle miljøer, way-finding, retail, kulisse- og scenemiljøer, f.eks. musikfestival.

Pelle Martin tilføjer om den digitale del af Creative Circle Award:

“At digital finder sin naturlige plads under hhv. Design og Advertising, handler også om at skabe kategorier, der passer til tiden og til det digitale arbejde, der bliver kreeret hos både Digital-, Reklame-, Dialog- og Designbureauer. Kategorier som UI og UX i design samt Brand Experience var svære at placere og differentiere, og de er blevet afløst af kategorier som Digital / Design / Relaunch, som fokuserer på transformation og brandudvikling samt Digital / Alternative Use of Online Media

Bureauerne har indtil videre taget godt imod justeringerne:

– Vi har haft åbent for tilmeldinger i et par uger, og det ser på nuværende tidspunkt fornuftigt ud – jævnt fordelt over alle 53 kategorier, siger David Asmussen.

Datoerne for årets Creative Circle Award:

  • CCA19 deadline: 1. februar
  • CCA19 jurydag: 30. marts
  • CCA19 prisoverrækkelse og fest: 24. maj

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. Skriv til britta@bureaubiz.dk og få et godt tilbud. Du kan også ringe på  71 74 79 91

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • BureauNyt
  • PersonNyt
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • Årligt gå-hjem-møde
Køb nu

Kommentarer