Op mod 20% af den danske befolkning, herunder især ældre samt personer med forskellige former for handicap har stadig svært ved at opfatte, forstå, navigere og interagere med både offentlige institutioner og private virksomheders websider.

Det betyder, at mange af de hverdagsting de fleste af os tager for givet, når vi bruger nettet fra vores bærbare, tablet eller mobil, kan være en kamp at overkomme for en overraskende stor del af befolkningen.

På den baggrund samt det faktum at nye og mere håndfaste lovkrav fra EU træder i kraft den 23. september, har softwarevirksomheden Siteimprove for nyligt indledt et nyt strategisk samarbejde med det digitale bureau Adapt. Det sigter efter at hjælpe offentlige institutioner og private virksomheder med at gøre deres websites tilgængelige og samtidig efterleve de nye lovkrav.

”Den 25. maj trådte GDPR i kraft med det formål at sikre borgernes privacy oplysninger. Nu følges det til dørs af et nyt EU direktiv og denne gang er det digital tilgængelighed, der er i fokus. Derfor er det højaktuelt at især offentlige, men også private virksomheder forholder sig til emnet,” forklarer Nichlas Toft, partneransvarlig i Siteimprove.

Digital tilgængelighed handler, helt overordnet, om websites tilgængelighed for alle brugere – at gøre det muligt for alle at opfatte, forstå, navigere og interagere med et website, eller en teknisk løsning. Vi bruger internettet til flere og flere ting, og derfor er det et stigende problem, at det ikke er alle, der kan tilgå flertallet af websites, ikke kun i Danmark, men også på internationalt plan.

Siteimprove har for nyligt gennemført en kortlægning af den offentlige og private sektors webtilgængelighed på tværs af 16 lande rundt om i verden (1). Undersøgelsen inkluderer de 100 største private og offentlige websites i hvert land og viste, at den offentlige sektor i Danmark sakker markant bagud i forhold til de lande vi normalt sammenligner os med. Faktisk var Danmark kun tre pladser fra at ligge på sidstepladsen i undersøgelsen, når det gælder den offentlige sektor, mens den private sektor klarede sig noget bedre med en placering som nummer fire ud af 16.

Ifølge Nichlas Toft, bør private virksomheder dog ikke negligere det nye EU-direktiv selvom det er mest presserende for den offentlige sektor: ”For private virksomheder består de 20% af en mindst lige så købekraftig del af befolkningen, som de resterende 80%. Det er en meget stor gruppe at udelukke fra sin forretning og derfor vil vi sammen med Adapt gerne sætte fokus på de klare kommercielle fordele der ligger i at forbedre ens webtilgængelighed,” siger han.

”At brugerne har svært ved at bruge websites, er et stort problem, men det er ikke det eneste aspekt i problematikken. På globalt plan ser vi flere og flere af mediegiganterne sætte fokus på digital tilgængelighed – fra Facebook og Twitter, til Google og Microsoft. Google, som har enorm indflydelse i forhold til søgemaskiner, rangerer allerede på baggrund af tilgængelighed i deres algoritme,” siger Peter Martin Rud Hansen, CCO hos Adapt. ”Dermed er der endnu et argument for at kigge på tilgængelighed, da mange websites er afhængige af deres SEO rangering.”

I Danmark anslås det af WHO og European Disability Forum, at 10-15% af den samlede befolkning har et handicap (2). Det vil sige, at der er tale om cirka 570.000 og 855.000 personer. I denne gruppe finder man blandt andre blinde og svagtseende mennesker samt personer med bevægelseshandicaps, lammelser og rygmarvskader og hjerneskader. Dertil kommer f.eks. ordblinde samt mennesker med koncentrations og indlæringsvanskeligheder samt døve, og farveblinde og andre former for handicap. Blandt disse har mange problemer med at bruge nettet, hvilket påvirker deres livskvalitet og sociale relationer.

Og akkurat samme udfordring gør sig også gældende for en stor gruppe ældre. Mange ældre har taget den digitale verden til sig og bruger f.eks. NemID og e-Boks, ligesom de er aktive på sociale medier. Men ifølge Ældresagen, er der fortsat cirka 224.000 personer over 65 år som slet ikke er på nettet (3). For dem er digitaliseringen en barriere for at holde kontakten til det offentlige og vedligeholde deres sociale kontakter og her er manglende digital tilgængelighed en vigtig del af forklaringen.

(1) Siteimprove Corporate Social Responsibility Report 2017, page 14.

(2) WHO facts about disability and health

(3) Knap en kvart million ældre er ikke på nettet

Kom på forkant med vigtig viden om bureau- og marketingbranchen. Skriv til britta@bureaubiz.dk og få et godt tilbud. Du kan også ringe på  71 74 79 91

• Bureaurapporten trykt og digitalt