Med en helt nytænkt mobiltilgang er Interflora klar til Valentinsdag, hvor blomster- og gavekæden gennem de sidste år har kunne se, at især mange unge melder sig som kunder. Den mobile købsoplevelse skal i langt højere grad være personlig og skræddersyet, mener Interflora, som har valgt at lægge udviklingsarbejdet inhouse.

Lige knapt 40% af danskere mellem 18-30 år fejrer Valentinsdag, og når de i år skal fejre kærligheden, kan de nu nemt og hurtigt via Interfloras nylancerede mobilsite give en helt særlig og customized blomsterhilsen. Med det nye mobilsite, giver Interflora kunden muligheden for at lægge omtanke i buketten hurtigere end du kan nå at sige ”ej skat, det skulle du da ikke have gjort”.

Internt udviklet
Udviklingen af Interfloras nye mobilsite har været forankret internt hos interflora, og herudover har Adapt stået for programmering og Hello Great Works har leveret analyse og design.

Med et simpelt interaktionsdesign og en app-inspireret brugerflade kan kunden få fuld indflydelse på buketten. Inspireret af virksomheder som Nike og Apple er det nu muligt at customize sin helt egen buket ved selv at bestemme bukettens nuancer, udtryk og bindestil med få tommelfingertryk. Når buketten er designet, vil den passe præcist til modtageren og være fyldt med ikke kun smukke blomster men med omtanke og kærlighed.

Nemt at være romantisk
Undersøgelser viser, at mobilen er de 18-35-åriges foretrukne enhed for søgning af information (kilde nedenfor), og i et forsøg på at konvertere flere køb over telefonen lancerer Interflora et helt nytænkt mobilsite, der giver bl.a. yngre kunder mulighed for at skræddersy sin helt egen buket til sit hjertes udkårne.

”Det er vigtigt for os at være så tilgængelige som overhovedet muligt online, så vi kan gøre det så nemt for vores kunder at sige det med blomster – uanset hvor de er, eller hvor gamle de er. Vi tager kunden i hånden hele vejen deres customized buket – alt sammen valgt og bestilt på din mobil. Så bliver det vist ikke meget nemmere at være romantisk,” siger Interfloras CEO Søren Flemming Larsen, som tror på, at også giveren skal have en god oplevelse ved at sende en kærlig hilsen.

En hyldest til giveren
”Som mennesker glæder det os at glæde andre – og at huske hinanden. Men det er vigtigt for os, at den glæde også opleves i selve købsoplevelsen – det må gerne være sjovt at give. Muligheden for customization er vores måde at fejre giveren også,” siger Søren Flemming Larsen.

Valentinsdag er ikke kun for de unge
Men det er ikke kun de unge og nyforelskede, der fejrer Valentinsdag med blomster, chokolade og kærlige hilsner. Rundt omkring i landet fortæller Interfloras blomsterhandlere, at flere og flere af de lidt ældre hopper med på kærlighedsvognen.

“Vi hører fra vores blomsterhandlere, at flere af vores kunder på over 50 år benytter anledningen til at fejre parforholdet og ægteskabet,” fortæller Søren Flemming Larsen, som selv har været sammen med sin hustru i 23 år. “Nu er det jo en forholdsvis travl dag for mig, men jeg husker da at sende en buket til min søde hustrus arbejde. Også for lige at markere, at hun er optaget,” afslutter han med et grin.

Kilder

• Dansk Erhverv 39% af danskerne mellem 18-30 år fejrer Valentinsdag
  • PwC Undersøgelsen viser, at 26 % af danskerne shopper via deres mobiltelefoner på årlig basis. Hele 17 % handler mindst én gang om måneden via telefonen.
  • Landbrug & Fødevarer Undersøgelser viser at mobilen er de 18-35 åriges foretrukne enhed for søgning af information.