Danmark er kendt for sin brokkekultur, og den er de senere år også nået til arbejdspladsen. Vi brokker os og bidrager til den dårlige stemning, men glemmer, at vi selv er ansvarlige for at skabe arbejdsglæde på jobbet. Ny reklamefilm fra Jobindex sætter spotlight på jobglæde og fastslår, at alle bør være med til skabe god stemning.

Arbejdskultur og generel tilfredshed på jobbet er blevet debatteret flittigt i medierne de seneste år. Tidens udvikling har ændret vores tilgang til arbejdet og skærpet vores krav til arbejdspladsen. Vi forventer i stigende grad, at opgaver, kolleger og ledelse skal tilføre os daglig værdi og jobglæde, men vi glemmer, at ansvaret hviler på os selv.

Jobindex sætter i ny reklamefilm fokus på jobglæde og slår til lyd for, at vi som medarbejdere hver især bør være med til at sikre den gode stemning på jobbet.

”Jobglæde og trivsel på vores arbejdsplads er altafgørende for hele vores liv – både fordi vores arbejde optager meget af den tid, hvor vi er vågne, men derudover sikrer en høj jobglæde også langt mere produktive medarbejdere, ligesom trivsel og tilfredshed på jobbet rækker langt ind i andre af livets facetter og er en vigtig kilde til fundamental livsglæde,” siger Berit Egholm, der er marketingdirektør i Jobindex, og fortsætter:

”Hos Jobindex mener vi, at alle bør opleve jobglæde, men vi mener også, at alle er ansvarlige for sin egen jobglæde. Den kommer ikke fra chefen, kolleger eller af frynsegoder og bonus, men er et produkt af gode relationer på arbejdspladsen samt respekt og positiv adfærd over for sine kolleger.”

Initiativ til handling
Med reklamefilmen ønsker Jobindex at markere de sunde, positive og tillidsfulde relationer på arbejdspladsen som succeskriterierne for jobglæde – uanset virksomhed, branche og ledelsesstil. Den udpeger den gode stemning som et resultat af godt kollegaskab, indflydelse på jobbet samt følelsen af anerkendelse og opbakning.

Filmen skal derfor ses som et initiativ til handling og understrege, at den enkelte faktisk har stor indflydelse på, hvilken stemning der hersker på arbejdspladen, ligesom det er vigtigt for Kaare Danielsen at understrege, at filmens billedside ikke har til hensigt at sætte nogen i bås.

”Det er meget vigtigt for mig at slå fast, at filmens skildring af tre kvinder ikke har til hensigt at skabe etstereotypisk billede af kvinder som synderne for at brokke sig og skabe dårlig stemning. Min egen erfaring er faktisk, at mænd og kvinder er lige gode om at brokke sig, så det er i høj grad også mændene, vi gerne vil fange med filmens budskaber,” siger Berit Egholm.

Hvordan ser din jobglæde ud? Tag testen her.