I forbindelse med Esbjerg by og havns 150 års jubilæum vil Esbjerg kommune i en ny kampagne gøre op med alle de forkerte fordomme der er om Esbjerg. Målet er at styrke byens image og opnå en øget intern stolthed, der skaber gode ambassadører for byen.

På kun 150 år er Esbjerg vokset fra ingenting til Danmarks femte største by – og byen er stadig i rivende udvikling. Men esbjergensere er ikke meget for at smide om sig med de store superlativer og derfor trækkes byen stadig med fordomme fra udefrakommende. Fordomme som esbjergenserne undrer sig over – fordi de ikke længere er aktuelle.

Alligevel får de ikke råbt så højt så omverden ser Esbjerg, som den fortjener det. Det har Esbjerg Kommune med kampagnen Pral for Esbjerg, tænkt sig at lave om på.

Kampagnen er bundet op på en fiktiv og humoristisk reportageserie, hvor esbjergenserne møder pralekonsulenten Jes S. Bjerg, der skal forsøge at skabe nye ambassadører for byen. Gennem en række alternative øvelser forsøger Jes, at lære prale-holdet at prale af Esbjerg – med varierende held. Kampagnen, der kommer til live på Facebook, er en webserie, hvor esbjergenserne kan følge med i 5 små afsnit, som løber over de næste uger.

Det er en kampagne hvor selvironien er bærende fortæller kommunikationschef ved Esbjerg Kommune Thomas Reil.

Esbjerg er en fantastisk by – det ved esbjergenserne godt – vi er bare ikke så gode til at snakke højt om det. Kampagnen er ment som en sjov gimmick, hvor der bliver prikket lidt til fordommene, men den er også alvorlig. Vi vil nemlig gerne gøre op med den vestjyske beskedenhed. Vi har så meget at være stolte af her i Esbjerg blandt andet indenfor sport, natur og kultur. Vi tror på, at selvironien kan være med til at åbne op, og gøre os alle sammen lidt bedre til at prale af vores by.

Indsigter udefra
Det er bureauet Happy, der har hjulpet Esbjerg Kommune med at realisere den selvironiske kampagne. To fra teamet bag kampagnen er esbjergensere og ifølge Thomas Reil, har indsigterne udefra været en styrke i processen.

Det har været vigtig for os, at arbejde med esbjergensere, som kender byen og som nu oplever den lidt på afstand. Derfor samlede vi et hold af nuværende og tidligere esbjergensere – og folk der intet forhold havde til byen. Det har gjort os i stand til, at komme hele vejen rundt om de fordomme og indsigter der hersker omkring Esbjerg, hvilket har været utrolig værdiskabende for kampagnen.

Mathias Christensen, der er Kontaktchef hos Happy og selv opvokset i Esbjerg, mener også at Esbjerg kan noget helt specielt.

Esbjerg har både storbyens puls og de mindre byers ro, men i Esbjerg får vi ikke råbt så højt og klart, at folk hører os – og netop derfor trængte vi til nogle, der kunne rykke lidt ved vores jyske beskedenhed – derfor skabte vi Jes S. Bjerg. Som esbjergenser ved jeg, at vi hellere taler tingene lidt ned i stedet for at gå og prale af dem, men jeg mener også, at det vigtigt vi får råbt så klart og tydeligt at alle hører os. Gør vi ikke det slipper byen aldrig af med de fordomme, der ligger og ulmer under overfladen.

Kampagnen der lige nu kan opleves på kommunens Facebook side, i byens rum og Nordisk films biografer, har allerede fået mere end 45.000 visninger.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club