Hvert år rammes 200 danske børn af kræft. Børnecancerfonden finansierer forskning og hjælper familierne i den svære tid. Det har Børnecancerfonden gjort i 22 år – og med bemærkelsesværdige resultater. Dengang overlevede godt halvdelen af børnene – i dag overlever 4 ud af 5.

”Vi vil rigtig gerne gøre det endnu bedre” siger Børnecancerfondens direktør Marianne Benzon Nielsen og tilføjer, at når et barn rammes af kræft, så har det meget store konsekvenser – ikke kun for barnet men også for familien. Derfor hjælper vi også familierne med forkælelseslegater, oplevelser, informationsmaterialer og psykosocial støtte, ligesom vi over en bred front støtter læger og sygeplejersker”

Michael Sølling, adm. dir. for Sunrise, som står bag den nye Børnecancerfonden-kampagne fortæller, at ambitionen med kampagnen naturligvis er at skabe kendskab til Børnecancerfondens store arbejde, men samtidig får modtagerne forhåbentlig også lyst til at hjælpe til, for uden private bidrag kan fonden ikke arbejde. Siden 1995 har Børnecancerfonden uddelt over 200 mio. kr. alene til forskning. Kun 4 % af de indsamlede midler bruges på administration.

Kickstarteren til kampagnen er en utrolig rørende film, som fortæller historien om, hvordan storbror gi’r sit enestående bidrag til, at lillesøster skal føle sig velkommen hjem efter endt kemo-behandling på hospitalet.

Filmen følges op af en meget omfattende kampagne på sociale medier, som fortæller om Børnecancerfondens omfattende arbejde og om, hvordan netop du kan hjælpe.

Filmen er blevet til med velvillig bistand fra produktionsselskabet Uitch Iscratch. Den oscarpræmierede Laurits Munch-Petersen har instrueret efter en idé af Janus Kortermann Jauch fra Sunrise. 6-årige Eline Lundvig Hauge-Nielsen, som er i behandling for akut leukæmi, spiller rollen som den hjemkomne lillesøster. Børnecancerfondens sponsor transport- og logistikvirksomheden DSV har også bidraget økonomisk til kampagnen.

”Da jeg læste manuskriptet første gang, blev jeg meget rørt” , udtaler instruktør Laurits Munch-Petersen, der tidligere bl.a. har vundet en Oscar for sin kortfilm ”Mellem os”. ”Det talte direkte til mig. Jeg kom faktisk til at trille en tåre bare ved at læse det. Og jeg tænkte, det var godt nok en meget overraskende og fin indgang til at beskrive det her alvorlige emne. Og jeg tænkte, hvordan finder man på sådan en indgangsvinkel?. Så mødte jeg Janus, som fortalte mig, at han selv havde mistet et barn til kræft. Så tænkte jeg, wow. Det er en meget stor force, at filmen har den autensitet”.