For meget markedsføring virker på for lidt viden. Nogenlunden sådan kan man formulere visionen for aarhusianske Kidvertisng, da Malene Spenge for en årrække siden overtog bureauet.
Det har virket. Ikke nødvendigvis i form af størrelse – men i et år, hvor mange reklamebureauer har haft trængsler, præsterer Kidvertisng er yderst godt regnskab for 2012. I hvert fald ligger overskudsgraden i den stærke ende.
“Vi var oprindeligt et traditionelt bureau med hele paletten, men hvis man skal evne at basere sin rådgivning på meget mere viden, så er det nødvendigt at fokusere. Vores valg faldt på børn og børnefamilier, og det har vi så fokuseret skarpt på lige siden,” fortæller adm. dir. Malene Spenge.
For at opbygge viden investerer bureauet meget i at lave analyser – men ikke bare bredt analyser om børn og børnefamilier. Bureauet tager fat branche for branche, og det er en af årsagerne til, at Malene Spenge ikke er bekymret for, at det skarpe fokus ender med at begrænse bureauet.
“Dels bruges der mange penge på børn og børnefamilier, dels er der mange brancher, vi slet ikke har taget fat i endnu. F.eks. modetøj. Så jeg mener, at vores fokus giver store muligheder at arbejde med,” siger Malene Spenge.
Nøgletal for Kidvertising
- Bruttoavance 5,844 mio. kr. +10,3 pct.
- Bruttoavance pr. medarbejder +649.333 kr. +10,3 pct.
- Lønandel 57,7 (63,5)
- Resultat af primær drift +1,577 mio. kr. +42,8 pct.