Det er et ældgammelt salgstrick: Køb nu – der er næsten udsolgt.
Men CBS, der sidder på retten til at vise den 50. udgave af Super Bowl, behøver ikke at presse så meget på. De ledige pladser ved dét, der kaldes verdens største reklamevindue, er ganske få allerede nu, og det påvirker naturligvis priserne.
De hurtige annoncører har fået deres 30 sek. for summer mellem 4,6 og godt 5 mio. dollar, altså 31-34 mio. kr. Derfor skal de tøvende nok være parat til at betale mindst 35 mio. kr. for selve reklamepladsen – dertil kommer så udgifterne til det, som pladsen så skal fyldes med, altså kreativitet, historie, salgsbudskab m.m.
Super Bowl-priserne er de seneste fem år steget godt 11 pct. pr. år i snit, beretter AdAge.
I sig selv et tegn på et annoncemarked, der er kommet i stadig bedre form. Dertil kommer en øget iver: Da CBS havde Super Bowl i 2010, kom Udsolgt-skiltet først frem i samme uge som finalen.
I 2013 var Super Bowl udsolgt 27 dage før kickoff, og noget tyder på, at dette sker endnu tidligere denne gang.
Blandt de 61 reklamefilm i den 49. Super Bowl blev Clash of Clans, af Billboard, fremhævet som den bedste:
Både Billboard og AdAge havde den sag om neglesvamp som den absolut værste reklame: