Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Mediacatch har de seneste to år brugt tid på at udvikle software til brands- og medieanalyser. Nu er de klar til at gå i markedet, og har netop ansat en CMO.

Det er to erfarne herrer fra medie- og bureaubranchen, der er med i ejerkredsen på en ny startup.

Henrik Juul, der ejer Wibroe, Duckert & Partners og Keld Reinicke, der har været med til at starte DR2, TV 2 ZULU og TV 2 Charlie, er begge blevet medejere af Mediacatch. Også Jørgen Lindemann, tidligere CEO for Modern Times Group, er kommet med i ejerkredsen.

Startuppen har siden 2020 koncentreret sig om at udvikle software brand- og medieanalyser. Nu er man klar til at gå i markedet med de nyudviklede produkter baseret på AI og machine learning.

Stifterne af Mediacatch, hvoraf tre af dem kommer fra ansættelser på Syddansk Universitet, er Filip Wallberg, Anders Glent Buch, Lars Damgaard Nielsen og Cæcilie Bach Kjærulf.

“Vi har nu testet vores software i samarbejde med nogle af de største danske brands og organisationer. Så nu er vi klar til at gå på markedet med den software, vi har udviklet,” siger Lars Damgaard Nielsen, der har titel af CEO.

Henrik Juul tilføjer:

“Det som Mediacatch kan, er at kreere simple løsninger på komplekse problemer. Det gør dem blandt andet snart i stand til at tilbyde en her-og-nu situationsrapport på brands’ reelle status ude hos forbrugerne. Det kunne være rart i fremtiden at slippe for bakspejlsopdateringer fra diverse analyser, der jo er forældede inden de overhovedet er påbegyndt.”

Henrik Juul fortsætter:

“MediaCatch kan allerede nu blandt andet tilbyde en avanceret, tilbundsgående, overvågning af sponsoraters værdi og impact, hvis lige ikke findes noget steds. Det er nogle vanvittigt dygtige mennesker hos MediaCatch, og potentialet er kolossalt.”

Til at få den nye virksomhed og dens produkter introduceret på markedet, har man netop ansat en head of sales & marketing.

Det er Joackim Penti, der bl.a. har været head of marketing for eBay Motors, har marketing og salgserfaring fra Boliga og Sixt samt været medstifter af Syntese Mediabuying, hvor han var i godt fem år.

MediaCatch skriver om sig selv, at de er “den næste generations audio og visual media intelligence software”, og at man udover brand- og medieanalyser, tilbyder en række produkter som sponsorship analytics og medieovervågning.

Kommentarer