Af Emil Malte Simonsen emil.s@bureaubiz.dk

Otte erfarne erhvervs- og bureaufolk udgør Creative Clubs nye korps af mentorer. De er klar til at dele deres viden om alt fra forretningsudvikling til branchespecifikke indsigter for at sikre nye startups de optimale succesbetingelser.

Tre kaffemøder kan blive starten på en bæredygtig forretning. Det er i hvert fald forhåbningen med Creative Clubs nye mentorordning, Creative Coffee Club.

Mentorordningen matcher erfarne erhvervsfolk med startups, der ønsker viden og sparring til at gøre god idé til holdbar forretning.

Ordningen er en del af det tilbud, Creative Club har til startups: et års gratis medlemskab af brancheforeningen med alt, hvad det indebærer af adgang til ydelser og rådgivning.

Ordningen skal først og fremmest sikre startups den bedst mulige platform for at kunne overleve, siger branchechef i Creative Club, Michael Brochmann, og han håber samtidig, at forløbene giver noget begge veje.

”Startupvirksomhederne får medlemskab og rådgivning fra Creative Club gratis, men hjælpen fra erfarne folk er uvurderlig. Mange har spørgsmål og udfordringer omkring finansiering, markedspenetrering og lignende, som vores mentorer kan til fingerspidserne,” siger Michael Brochmann, og fortsætter:

”Til gengæld får mentorerne et bud på, hvad der rører sig i branchen. Både hvad angår produkter og ydelser. I udgangspunktet indebærer et mentorforløb tre møder fordelt på seks måneder – men man ved jo aldrig, hvad det kan ende med. Der er naturligvis mulighed for forlængelse, og det kan åbne muligheder begge veje.”


Michael Brochmann Nielsen

Et fortroligt rum
En af de nye mentorer er  head of innovation hos TV 2, Christian Godske, og netop udsigten til en gensidig udvikling, fremhæver han som en af styrkerne ved mentorordningen. 

Christian Godske håber på at blive udfordret i nye brancher og sparre med dygtige mennesker, der brænder for det, de laver. Til gengæld vil han kunne bidrage med forretningsforståelse, indsigt og erfaring med media- og reklamemarkedet.


Christian Godske

Christian Godske har ikke selv haft en decideret mentor, men ser en klar fordel i de fast definerede roller som mentor og mentee.

”Der er mange dygtige mennesker, jeg har spejlet mig selv i, og som har været med til at klæde mig på fagligt og menneskeligt. Selve idéen om at have en mentorordning med fast definerede roller er dog klart at foretrække, da der her opbygges en form for fortroligt rum, ligesom dette bedre favner den kontinuerlige udvikling af begge parter.”

Et veludviklet marketing-bullshit-filter
Samme toner lyder fra Morten Saxnæs, der er head of brand activation og partner i &Co. Han fortæller, at han har sluttet sig til mentorkorpset med et håb om at kunne hjælpe fremtidens succesvirksomheder godt i gang.

Morten Saxnæs har selv en fortid hos det danske innovationscenter i Silicon Valley, og har siden da haft et vågent øje til det danske startupmiljø. Han ved desuden fra egen erfaring, hvor meget en mentor kan gavne.

”Tiden til refleksioner og personlig udvikling er ikke højt prioriteret i reklamebranchen, så at have en, der kan sparre om specielt den personlige udvikling, var med til at give mig den optimale start. Det vil jeg gerne give videre, og jeg glæder mig til at kunne bruge mine kompetencer fra mit arbejde med nogle af Danmarks største brands.”


Morten Saxnæs

Blandt kompetencerne fremhæver han særligt faglig sparring om marketing- og kommunikationsstrategi, et netværk med nogle af Danmarks dygtige kreative hjerner og ”et veludviklet marketing-bullshit-filter.”

Til gengæld håber han selv at blive inspireret og at blive smittet med noget af energien fra virksomhedsejerne.

”Startup founders har en fantastisk energi og gåpåmod, som smitter og inspirerer mig. Så det er mindst lige så meget for mig selv, at jeg gør det,” siger han.

Et økosystem til branchen
Blandt mentorerne er også bestyrelsesmedlemmer fra Creative Clubs egne rækker. Én af dem er Albert Funder, der er partner og bestyrelsesformand i Spring Family, som bl.a. tæller Zupa-bureauerne.

Han håber på, at mentorordningen kan være med til at opbygge et økosystem i branchen.

”For det første vil jeg selvfølgelig gerne hjælpe med at opbygge det økosystem der gør, at vi som branche kommer til at stå endnu stærkere i fremtiden,” siger Albert Funder, der også medgiver, at han har meldt sig som mentor med håbet om selv at få nye perspektiver:

”For vi arbejder jo i en branche, hvor der hele tiden sker noget nyt, og hvor en stor del af innovationen skabes af de små iværksættere. Så jeg håber gennem ordningen at støde på nogle nye spændende perspektiver på branchen.”


Albert Funder

Albert Funder fortæller, at han selv gennem sin karriere har opretholdt kontakten med en række gamle chefer og kollegaer, som han har sparret med, men ellers aldrig har haft en formel mentor.

Han ser derfor frem til at dele ud af sin viden til nye startups, som han primært mener at kunne hjælpe med råd til at undgå faldgruber og snubletråde i forhold til fx virksomhedens go-to-market-approach, men også omkring interne overvejelser om alt fra organisering til partnerskabsmodeller og økonomistyring.

Vil du være mentor eller mentee?

Vil du vide mere om Creative Coffee Club? Du kan møde alle mentorerne og skrive dig op til et mentorforløb her

Der er også åbent for flere mentorer, især kvinder må gerne melde sig, lyder det fra Michael Brochmann.

For at blive del af et mentorforløb som startup, skal du have et startup-medlemskab i Creative Club. Det er ganske gratis – læs mere om det her.

Disclaimer
Creative Club er en del af GRAKOM og ejer Bureaubiz.

Kommentarer