Stor interesse for Den Nye Danske Kreativitet

Peter Engholm
25@mail.dk

Den kærlige opsang til dansk reklame-kreativitet blev til et arrangement – der står til at blive kompakt. Interessen er stor, både for at tale og for at lytte.

Dansk kreativitet mangler ikke verdensklasse, når det gælder madkunst, design, arkitektur og film – så hvordan kan være, at reklamekreativiteten herhjemme ikke har samme høje niveau?

Dette spørgsmål stillede McCanns nordiske chef, Matias Palm-Jensen, i forbindelse med Cannes Lions. Det udløste heftig debat og flere efterfølgende klummer og Creative Circle tog svenskerens undrende udfordring op – og stablede hurtigt et arrangement på benene, hvor man skal forsøge at komme svaret nærmere.

Den Nye Danske Kreativitet hedder arrangementet den 12. september i Pressen, Politikens Hus i København – og der er allerede nu fyldt godt op.

“Debatlysten har inden da været stor, men interessen for at diskutere det live har vist sig at være større. Vi har måttet sige nej-tak til mange, der gerne ville komme med indlæg – eller rettere: Nej-tak i første omgang, for det ligger fast, at vi følger op med mere målrettede arrangementer i både oktober og november,” siger Niels Heilberg, der er formand for Creative Circle.

Også på tilhørersiden er interessen stor: Omkring 200 har købt billet  , og Niels Heilberg forventer 250 deltagere i alt – og håber på 300, hvilket vil være udsolgt i Pressen.

Spørgsmålene er bl.a. hvordan får vi dansk kreativitet ud af dødvandet, hvem gør det rigtigt – og hvad gør de? Hvorfor virker det, og hvad skal der til?

“Spørgsmålene mangler ikke, men det gør svarene. Og det skal et panel – se listen forneden – giv deres bud på. Panelformen er inspireret af Innovation Lions i Cannes, hvor det enkelte panelmedlem står på mål for sine holdninger og handlinger i 15 minutter, for derefter at blive udfordret af det øvrige panel. Diskussionen kommer til at handle om branchens og kreativitetens fremtid i Danmark – ikke om at vinde awards. 

Matias Palm-Jensen, der satte det hele i gang, vil levere hovedtalen, og Antonio Hancke – der skal være med til at bringe Hyper Island til Danmark – bliver moderator.

“Selv om Antonio Hancke og talerne er tunet ind på at køre det knivskarpt, så bugner programmet, så vi kører ikke fra kl. 9-13, som først annonceret, men til kl. 14,” siger Niels Heilberg.

Panelet til Den Nye Danske Kreativitet

  • Jens Jermiin/Carlsberg
  • Jacob Kamp Rosendahl/DR
  • Hanne Feldthus
  • Søren Christensen/Robert/Boisen
  • Mette Hørdum/Naked
  • Claus Dalgaard/Starcom
  • Jacob Kahlen/Hello Monday
  • Kim Jong Andersen/Adtomic
  • Christian Ørsted/Livsfarlig Ledelse
  • Simon Higby/DDB Stockholm
  • Lars Samuelsen/UncleGrey