Tre bureauer involveret i to direktørers jobskifter

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Brandhouse har sagt goddag til en driftsdirektør – og farvel til en digital direktør. Bureauet øgede bruttoavancen i 2011 – men tjente mindre.

I sidste uge kunne Bureaubiz fortælle, at DLG havde udskiftet Republica med Brandhouse. Og nu kan sidstnævnte så fortælle, at man har hentet en af Republicas direktører.

Det drejer sig om Lars Berntsen, der bliver driftsdirektør i Brandhouse og kommer til at indgå i ledergruppen.

Samtidig viser det sig, at Brandhouse har sagt farvel til Nikolai Kronborg, der var direktør for Brandhouse Digital. Han starter i stedet om få uger hos Hello Group som kommerciel direktør.

Hos Brandhouse skal man have en ny digital direktør, men samtidig ændrer man sin digitale organisation, så det bliver nogle andre spidskompetencer, man kommer til at efterspørge.

Lars Berntsen kommer fra et job som driftsdirektør i Republica og han er ansat for at styrke hele bureaugruppen på den daglige drift. Lars Berntsen bliver ansvarlig for indkøb, ressourcestyring, IT, grafisk produktion og udvikling af processer.

“Med Lars kan vi i højere grad optimere på processer og indkøb til glæde for både for kunder og medarbejdere. Det betyder også at de medarbejdere, der arbejder med forretningsudvikling og kreative koncepter, kan fokusere på udviklingsdelen,” siger adm. dir. Stiig Helgens Binggeli.

Brandhouses regnskab er netop blevet indleveret til Erhvervs.- og Selskabsstyrelsen. Det viser en lille stigning i bruttoavancen og et lidt større fald i overskuddet.

Det er en udvikling, der afspejler tendensen til, at kunderne vil have mere for mindre.

“Det har været et hårdt marked, hvor efterspørgslen har været mere rettet mod taktiske tiltag end mod strategiske og kreative ydelser. Men vi har ikke ønsket at skære ned på denne del af gruppen – tværtimod har vi fortsat investeret i nye kompetencer, og det har selvfølgelig påvirket overskuddet. Til gengæld synes jeg, at efterspørgslen efter strategiske og kreative kompetencer igen er stigende,” siger Stiig Helgens Binggeli.

Hos Republica forventer adm. dir. Kenneth Pedersen snart at kunne offentliggøre navnet på en ny driftsdirektør. Herudover har bureauet i starten af i år også sagt farvel til Vibeke Røddik, der indgik i den udvidede ledergruppe. Hun er gået free-lance efter under et år på bureauet.

Her er der sket en intern reallokering af opgaverne.

Endelig har Brandhouse også fornylig sagt farvel til AD’eren, Niels Heilberg, der endnu ikke har offentliggjort, hvad han skal lave i stedet.

Nøgletal for Brandhouse Gruppen.

  • Bruttoavance 45,726 mio. kr. +3,3 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 879.346 kr. -0,7 pct.
  • Lønandel 67,9 (66,9)
  • Resultat af primærdrift +3,36 mio. kr. -14,3 pct.