Tre kreative direktørers kårer overraskende Cannes-favorit

Peter Engholm
25@mail.dk

Blandt de 212 danske arbejder ved verdens største reklamefestival har tre kreative direktører – og løve-vindere – udpeget i alt 6 personlige favoritter. Ét arbejde – fra UncleGrey – går igen hos alle tre.

Med 34.301 indsendte arbejder fra hele kloden til Cannes Lions gør de mange jurymedlemmer alle os andre en stor tjeneste ved at sortere fra – og udpege toppen for os.

De 212 af denne rekordstore mængde indsendelser er fra Danmark – det er også rekord, og stadig en stor portion kreativitet at hitte rede på.

Bureaubiz har bedt tre kreative direktører – alle med Cannes-løver på CV’et – om at udpege deres personlige favoritter – ikke nødvendigvis de arbejder, der ligger godt til at nå langt. Det kan også være arbejde, der bare fortjener at blive fremhævet.

Simon Wooller, kreativ direktør hos Halbye Kaag JWT, og Nicolai Stahl, kreativ direktør i Hjaltelin Stahl & Co, udpeger hver 3 favoritter, mens Jakob Kahlen, kreativ direktør og partner i Hello Monday, har udpeget 4 favoritter.

Én går igen, og er dermed en slags favoritternes favorit: Handpainted fra Royal Copenhagen og UncleGrey.

En lille overraskelse kan det være – set i lyset af den store opmærksomhed, der på det seneste har samlet sig om to andre indsendte danske arbejder: hhv. Generous Store fra Anthon Berg og Robert/Boisen & Like-minded og Coinoffers fra McDonald’s og DDB. De to arbejder er begge indsendt i seks kategorier – Anthon Berg står 10 gange på listen, mens McDonald’s er oppe på 13 gange.

Men casen fra Royal Copenhagen og UncleGrey er nu ikke en ud-af-det-blå ting – i award-sammenhæng er den således en rutineret dame, idet den vandt i december guld ved Eurobest – lillebroren til Cannes Lions.

Simon Woollers tre favoritter:

  1. Nupo-filmen (Bates Y&R) er “kick ass” – en fantastisk enkel ide, der er godt ekskveret. Makes me proud to be Danish.
  2. Royal Copenhagen og Handpainted outdoor kan godt få noget. Fin idé og godt eksekveret!
  3. Hvis der var en award for at være i flest kategorier, så ville McDonald’s Coinoffer være en garanteret vinder – men det er ikke sikkert, at kampagnen klarer sig lige så godt i Cannes, som den har klaret sig i Danmark.

Nicolai Stahls tre favoritter:

  1. Handpainted outdoor er en smuk analog løsning – lige til højrehånden, men fortæller jo produktets oldgamle historie på en ny og overraskende måde.
  2. Boccas bus (Movia) skal nok få nogle jurymedlemmer op af barstolene blandt de mere puritanske lande, og med fine resultater …
  3. Anthon Berg er en meget fin og tidstypisk løsning, der spreder lidt kram og glæde i et 2012, hvor der bliver sparet på kalorierne mange steder. En fin opvisning i chokoladens ånd.

Jakob Kahlens fire favoritter:

  1. Anthon Berg og The Generous Store er et glimrende stykke integreret arbejde, med en god og sympatisk fortælling i kernen.
  2. Ninjago – tv-serien fra Lego er fantastisk velproduceret hele vejen rundt
  3. McDonald’s – Coinoffers er simpelthen er en god og nutidig idé, som jeg kun kan forestille mig har fungeret for målgruppen – og som samtidig er eksekveret med karaktér.
  4. Handpainted outdoors … simpelthen bare elegant!