Umwelt har besluttet at tjene mindre

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Bureauet vil på jagt efter seniorkompetencer – og oprustningen er ikke ledsaget af et krav om en tilsvarende indtægtsfremgang.

Umwelt kunne sidste efterår prale med at have vundet Grand Prix i Advertising Effectiveness Award (AEA) for andet år i træk. Det er første gang i prisens historie, at samme bureau er toppet to år i træk.

Og nu kan man så sende et regnskab på gaden for 2012, som på alle måder placerer bureauet som kernesundt:

Pæn fremgang i bruttoavancen, en ganske lille fremgang i overskuddet – men en overskudsgrad i den gode ende af branchen – og i det hele taget nøgletal, der placerer bureauet som kernesundt.

På nærmest beskeden jysk maner karakteriserer bureauet selv resultatet som fornuftigt – og samtidig taler man om, at man har besluttet at sænke kravene til overskudsgraden.

Målet lyder nu på 15, og det gjorde det allerede for 2012. Men her lykkedes det kun at sænke den fra knap 24 til godt 20.

Udsagnet skal selvfølgelig ikke forstås så bogstaveligt, at Umwelt ikke vil have en flot overskudsgrad. Det handler om investeringer.

“Kunderne efterspørger seniorkompetencer, og det hænger bl.a. sammen med øget tidspres. Som bureau skal vi kunne ramme skiven hurtigere og mere præcist, og det er senior-kompetencer bedst til. Desuden får vi i partnerkredsen bedre tid til at være sammen med kunderne,” siger adm. dir. Martin Michael Hansen og fortsætter:

“Selvfølgelig kan du sige, at ansættelsen af seniorkompetencer også kan have en upside i form af en øget omsætning og dermed en øget indtjening. Men det kan man ikke vide med sikkerhed, og vi har besluttet at investere i folk uden et fast krav om en tilsvarende indtjening.”

Han lægger desuden vægt på, at bureauet har udviklet sig stabilt og at man har opnået en stærk kreditrating på AAA.

“Det er vores mål forsat at fastholde høj rating. Vi oplever, at det er vigtigt for de af vores kunder, som vi udvikler strategiske projekter med,” siger Martin Michael Hansen og fortsætter:

“Stabiliteten i virksomheden skyldes først og fremmest en stabil kundeportefølje. Vi har i dag en langt bredere kundeportefølje end tidligere – bla. Atlantic Airways, EDC, Eniro, Fitness World, Orifarm, PFA, Profil Optik.”

Nøgletal for Umwelt

  • Bruttoavance 20,258 mio. kr. +18,1 pct.
  • Bruttoavance pr. medarbejder 1,192 mio. kr. -9,7 pct.
  • Lønandel 54,8 (54,4)
  • Resultat af primær drift +4,13 mio. kr. +1,4 pct.