Sidste år blev en charmerende tegnefilm for den amerikanske kæde Chipotle kåret til verdens bedste reklamefilm.
I år er det en ligeledes charmerende tegnefilm – nemlig australske Dumb Ways To Die – der får hæderen som verdens bedste reklamefilm.
Er det et problem, at de vindende reklamefilm ligner hinanden i de to sidste år, ville en journalist vide på pressemødet?
”No,” lød det klare svar fra jury-præsidenten, Sir John Hegarty. ”Måske ligner de hinanden, men det ændrer ikke på, at det er fremragende arbejde.”
McCann Melbourne, der har udviklet kampagnen, kommer til at betale overvægt i flyveren hjem. Grand Prix’en i Film er nemlig kun en i række. Lørdag faldt også afgørelsen i Integrated – og også her med Dumb Ways To Die som Grand Prix vinder. Hertil kommer tre andre Grand Prix’er – PR, Direct og Radio – samt 16 Guldløver. Vi har ikke talt Sølv og Bronze op.
Så måske skal man ikke tale om verdens bedste reklamefilm men derimod om verdens bedste kampagne. Den var da også et meget oplagt valg i Integrated. Juryen fremhævede, at den ikke blot er en utrolig charmerende fortælling om et meget alvorligt emne – nemlig for mange ulykker og dødsfald i forbindelse med jernbaner skabt af uhensigtsmæssig adfærd hos mennesker – den var også en ægte integreret kampagner, der nåede ud i måske 10 forskellige touchpoints.
Og vel og mærke ikke blot fordi man skal kunne sætte flueben ud for hver enkelt touchpoint. Den havde fundet en naturlig placering alle steder. Tag f.eks. musikken, som var skrevet til kampagnen og som blev et hit hos radiostationerne, så den blev spillet konstant. Faktisk anførte Radio-juryen, at kampagnen begyndte i radioen.
Filmjuryen havde en dansk repræsentant, Simon Wooller fra Halbye Kaag JWT, og han var godt tilfreds med valget af Grand Prix – eller faktisk Grand Prix’er for Toshiba/Intel kampagnen ”Beauty Inside” røg også helt til tops.
”Det var lidt et dilemma, for begge film er i det længere format, der kører mest på nettet. Men der var ingen tvivl – de skulle begge vinde,” siger Simon Wooller.
Hvis han skulle fremhæve andre blandt Guldvinderne, så kunne han godt lide Wieden + Kennedys film for Southern Comfort.
”Det er et produkt, der siden 80’erne nærmest er dødt, men det lykkes med filmen at give det helt nyt liv,” siger Simon Wooller.
Grundlæggende synes han niveauet var lidt lavere i år – men han ser en klar tendens, som også danske bureauer skal til at lære at arbejde med.
”Alt er en del af noget større. Du ser ikke enkelstående reklamefilm gøre sig gældende. Men vi taler ikke om universer. Vi taler om den grundlæggende ide, der har evnet til at rejse ud i forskellige touchpoints,” siger Simon Wooller.