Influencer marketing: Undgå Forbrugerombudsmandens hammer

Mads Keilberg Johansen og Amalie Butze-Ruhnenstierne
Holm Kommunikation

Ny markedsføringslov strammer op på samarbejdet mellem virksomheder og influenter. Det skal blive nemmere for Forbrugerombudsmanden at bevise, når der er tale om skjult reklame.

For nylig var der Social Media Week i København, og der var særligt én ting, der var enighed omkring: samarbejder med influenter rykker for virksomheder.

Der er dog nogle helt grundlæggende krav til, hvordan sådan et samarbejde skal se ud, når influenternes indhold er online. De krav skal du have styr på.

Vi har samlet 4 gode råd og huskeregler til, hvordan du skal samarbejde med influenter uden at komme i problemer. Nogle regler bliver skærpede i den nye markedsføringslov. Andre vil være i tråd med den metode, du allerede benytter i dag.

Fælles for dem er, at du skal have styr på dem:

  1. Hvis du sender et produkt til en influent, skal omtalen markeres som reklame
    Tidligere var der først tale om en kommerciel aftale i det øjeblik, en virksomhed betalte en influent for omtale. Den regel er bliver skærpet, så det er tilstrækkeligt, at en virksomhed har sendt et produkt til en influent. Det indikerer nemlig, at afsenderen har en kommerciel hensigt – også selvom man ikke direkte opfordrer influenten til omtale.

    Derfor skal du som virksomhed sikre dig, at influenten markerer omtalen som reklame, så forbrugeren ikke vildledes. Mange influenter tror, at man som virksomhed helst vil undgå reklame-prædikatet, så se det som en god anledning til at aflive den myte og samtidig huske influenten på reglerne.

  2. Markér korrekt afhængigt af platformen
    Der er forskellige regler for, hvordan influenten skal markere sit indhold. Det afhænger af platformen:

    • Blogs: Skriv ’Reklame’, ’Annonce’, ’Betalt indlæg’ eller ’Sponsoreret indlæg’ tydeligt øverst i blogindlægget. Det er ikke nok, at det står i bunden af indlægget, det skal stå øverst.
    • Instagram: Skriv ’Reklame’ eller benyt #reklame i begyndelsen af teksten.
    • YouTube: Skriv ’Reklame’ eller ’Denne video er betalt af …’ både i overskriften og teksten til videoen, og nævn det i begyndelsen af videoen.
    • Snapchat: På det første billede i en sponsoreret Snapchat-story, skal der stå ’Reklame’. Forbrugerombudsmanden overvejer i øjeblikket, hvorvidt det skal stå på alle billeder/videoer i en story.
    • Facebook: Hvis man poster indlæg, videoer eller billeder fra andre kanaler på Facebook, skal det også tydeligt markeres med ’Reklame’ i teksten.

    Markedsføringsloven skal blandt andet sikre, ”at modtageren af et reklamebudskab bliver gjort opmærksom på, at der er tale om reklame, og dermed kan vurdere budskabet i det lys”.

    Huskereglen er derfor, at forbrugeren skal kunne aflæse, at det er en reklame, når de bliver eksponeret for et budskab, en video eller et billede.

  3. Husk altid influenten på reglerne – ellers kan du blive holdt ansvarlig for skjult reklame
    Mange influenter er dybt professionelle og har helt styr på reglerne. Men husk alligevel influenten på reglerne, for vælger de ikke at markere omtalen, vil virksomheden eller bureauet som udgangspunkt ikke kunne blive holdt ansvarlig.

    Hvis man derimod ikke har oplyst om reglerne, og influenten ikke følger dem, kan både virksomhed, bureau og influenten selv (hvis vedkommende er erhvervsdrivende, hvilket man er, hvis man løbende omtaler produkter mod betaling), blive idømt en bøde.

  4. Læs loven
    Den nye markedsføringslov træder først i kraft den 1. juli. Ændringerne er stadig ved at blive behandlet, så hold dig løbende opdateret. Det kan du bl.a. gøre her.

    Den nye markedsføringslov betyder ikke nødvendigvis, at vi undgår alle gråzonerne i loven, så er du i tvivl om, hvorvidt noget skal markeres, er det formentlig fordi, det skal markeres som reklame.

 

Klummen er et udtryk for skribentens egen holdning