Forsikringsselskab vil prissætte efter adfærd på sociale medier

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Next Forsikring vil ikke nøjes med at segmentere efter f.eks. alder, og biltype. Men vil overvåge kunderne på de sociale medier og installere en app i mobiltelefonen.

Indtil nu har forsikringsselskaber baseret prisen på en bilforsikring på kriterier som bopæl, alder og biltype. Selvom bilister måske ikke kører ens, så har tankegangen været, at forsikringer betaler vi alle til på solidarisk vis – også selvom der er forskel i kørestil.

Det vil Next Forsikring gøre op med og i stedet kigge meget mere på kundernes adfærd.

”Vi vil eksempelvis involvere de sociale medier, så brugerne kan dele deres adfærd med os og på den måde fortælle os om, hvad de er for en type forbruger og dermed opnå en bedre pris på eksempelvis bilforsikring”, siger adm.dir. i Next Forsiriking, Pelle Martin Smidt, til Berlingske.

Hvis kunderne også vil installere en app på deres mobil, der overvåger hvordan de kører, er det endnu en vej til at opnå en billigere forsikring.

Værktøjerne for at kunne overvåge forsikringskunderne og inddele dem i flere segmenter, er udnyttelse af geodata, gps-data og telemetri, fortæller Pelle Martin Smidt til avisen:

”Vi har lavet et samarbejde med IBA (Insurance Business Applications), som strategisk betyder rigtig meget for os, fordi vi kan gå mere i retning af mikrotarifering, end vi har kunnet tidligere. Det er vigtigt for os i fremtiden at kunne tarifere helt ned på mikro-segmenter frem for at skyde med spredehagl, som vi hidtil har gjort, når vi har lavet tarifering på postnumre og lignende”.

Forbrugerrådet Tænk er ifølge seniorjurist Mads Mølgaard Braüner, ikke så meget for, at solidariteten går fløjten ved sådan en mikrotarifering.

Berlingske Business p. 5.