
Design Kan – Specialafsnit: Effekt Arkitekter
Design Kan fortsætter serien om bæredygtigt design og kigger nærmere på boliger og bygninger. Værterne taler med arkitekt Kasper Benjamin Reimer Bjørkskov og spørger bl.a. ind til arkitekturens rolle i den bæredygtige agenda samt til den kulturelle og spirituelle transformation, vi står over for.
Mig & min moster: Madspild er dumt, dyrt og et gigantisk problem for mennesker, dyr og klima
Mosteren og nevøen mener, at madspil er vanvid. De diskuterer nødvendigheden af politisk handling, hvis vi skal mindske spildet.
Design Kan – specialafsnit om bæredygtige boliger
Kristina May Pries og Mads Kjøller Damkjær retter luppen mod designaspektet af boligbyggeriet. De taler med medstiftet af Home.Earth, Kasper Guldager Jensen, som arbejder med at istandsætte og bygge bæredygtige og cirkulære ejendomme. De kommer bl.a. omkring, hvordan man skaber bæredygtige boliger og hvordan designer påvirker byerne og de liv, der leves i dem.
Mig & min moster: Et meningsløst liv hele livet
Mig og min moster diskuterer, hvordan jagten på effektivitet suger meningen ud af livet og ender med at skabe en trædemølle, hvor alt måles i penge.
Mig & min moster: Carlsberg Fondet forlænger nutiden med brædder i en vision for fremtiden
Mig & min moster er tilbage. Mosteren og nevøen taler om Carlsberg Fondets fremlagte vision for Danmark i 2050. De giver den dumpekarakter.
Design Kan – specialafsnit om cirkulært design
Andet afsnit i rækken om bæredygtighed og design. Kristina May Pries og Mads Kjøller Damkjær sætter fokus på cirkulært design, og hvordan dansk designarv og bæredygtighed hænger sammen. Det gør de i selskab med Ditte Lysgaard Vind, der er ved at lægge sidste hånd på bogen ‘The Danish Design Heritage and Global Sustainability’.
Design Kan – specialafsnit om bæredygtighed: Forskning med Katherine Richardson
Design Kan sætter i en serie specialafsnit fokus på bæredygtighed, klima og miljø. Første afsnit starter med en grundlæggende begrebsafklaring i selskab med specialist i bæredygtig forretningsudvikling Mads Kjøller Damkjær og klimaforkæmper Katherine Richardson.
Design kan – portræt af Kristina Dam
Kristina May Pries tegner et portræt af designeren Kristina Dam. De kommer bl.a. omkring, hvordan man bygger et brand og designer med inspiration fra arkitektur, interiør og kunst.
Mig & min moster: Krig – På bunden af Maslows behovspyramide finder vi overskud til andre
Mosteren og nevøen undersøger forholdet mellem solidaritet og kriser i lyset af krigen i Ukraine. Lyt med her.
Design Kan… drive strategier – Coloplast
Kristina May Pries har besøg af head of design hos Coloplast, Hans Falleboe, der giver et indblik i Coloplasts designprocesser, de forskellige produktdesigns, og hvordan man finder balancen mellem funktionalitet, komfort og æstetik.
Design Kan… skabes ud fra trends
Kristina May Pries dykker ned i, hvordan man kan formidle data og indsigter på en kreativ og inspirerende måde. Sammen med Lise Heiselberg og Bettine Ortmann kommer hun omkring alt fra kvalitative metoder til folks holdning til bæredygtighed, hellefisk og sko.
Design Kan… være industrielt
Hvordan ser tilblivelsesprocessen ud fra idé til færdigt produkt, og hvor meget fylder æstetik i forhold til forskning? Kristina May Pries, Mads Hindhede Svanegaard og Christina Halskov sætter ord på processerne bag produktdesign – fra vaser og stomiposer til taxa-taglygter og julepynt.
Design Kan… indrette rum
Kristina May Pries får i dette afsnit selskab af Linda Korndal og Thomas Lykke. Sammen forsøger de at gøre os klogere på indretning af rum, branded space og de processer, der leder op til et færdigt rum.
Design Kan – portræt af Veronica D’Souza
Kristina May Pries tegner i dette afsnit Design Kan tegner et portræt af iværksætteren Veronica D’Souza. Sammen undersøger de, hvordan man kan skabe produkter og bæredygtige forretningsstrategier med en socialøkonomisk vinkel.
Design Kan… være en visuel identitet
Stort set alle brands har én – også selvom den næsten er usynlig. Den skaber genkendelighed, den er kommunikativ, og så er den uundværlig, hvis man ønsker at markedsføre og skabe opmærksomhed omkring et brand. Kristina May Pries undersøger den visuelle identitets egenskaber sammen med Olga Bastian og Simon Nellemann.