Af Finn Graversen finn@bureaubiz.dk

Kendisser opfordrer til boykot af blomsterforretning i det centrale København på grund af dårlig service.

Kunden har altid ret. Eller?

Bremerholm Blomster i hjertet af København ved Magasin fastholder, at der er grænser for, hvor meget service, man kan forvente for 20 kr.

Men man må sande, at der ingen grænser er for, hvad kunderne kan gøre ved forretningen i den moderne sociale medie verden.

En ældre herre vil have en blomst pakket ind. Det kunne ikke lade sig gøre. Og han kunne heller ikke købe noget papir til selv at gøre det.

Det fik en anden kunde – Pernille Caroline Lotus – til at blande sig. Og det hjalp ikke – så hun reagerede i stedet ved at fortælle historien på Facebook. Det skete i mandags og siden er det gået stærkt: Liket 11.300 gange, delt 4300 gange og kommenteret af 863 personer.

Desuden er en række kendisser gået ind i sagen og har opfordret til boykot. F.eks. har modellen Sarah Louise Christensen skrevet et blogindlæg, hvor hun opfordrer alle til at stoppe med at handle i butikken. Det er foreløbig læst af over 90.000 personer.

Hertil kommer så, at medier har grebet den og skubbet yderligere på. F.eks. kalder gratis-avisen MX Metroxpress ham for skandale-blomsterhandleren i en overskrift.

Der er dog også nogle der forsøger at tale mod folkestemningen.

“Tænk jer nu lidt om, inden I bidrager til denne middelalderagtige offentlige gabestok og slagtning af endnu en virksomhed. Selvfølgelig bør butikken tale pænt til kunderne. At I ødelægger mandens butik er endnu værre,” skriver Henrik Arvedsen ifølge Ekstra Bladet.

“Blomsterhandleren selv fastholder dog, at kunden ikke altid har ret.

“Det gør selvfølgelig indtryk, og jeg ville da ønske, at jeg ikke var blevet blandet ind i sådan en historie. Det er jo ødelæggende for min forretning. Men man kan altså ikke forvente at få en fantastisk service, når man går herfra med en buket blomster til 20 kroner. Vores koncept er, at vi sælger billige blomster til folk i København. Og vores ansatte siger pænt goddag og modtager penge fra kunderne. Men vi har simpelthen ikke tid til mere. Vil man have fantastisk service, må man gå et andet sted hen. Der er masser af andre butikker i København, der leverer det”, siger han. “Der er også nogle, der forsøger at tale mod folkestemningen,” siger ejeren af forretningen – kendt som Blomster Bjarne – til Ekstra Bladet.

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • Bureaubot
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • To årlige gå-hjem-møder
Køb nu

Kommentarer

  1. Blomster Bjarne har på ingen måde ret.
    Fordi man sælge billigt, skal man gi, god service….og de ansatte modtager penge fra kunderne….flot gået.
    God service har ikke noget med tid at gøre, det er et spørgsmål om god opdragelse.
    “sig det med blomster”

  2. Den, der disser Blomster Bjarne, har ikke fattet en dyt. Det er byens bedste og billigste blomster, og de sætter ny standard for en hel branche. Serviceniveauet svarer rigtigt nok til priserne, men humøret er højt, og betjeningen venlig trods travlhed. Go Bjarne, go!

  3. Den Københavnske-blomstermafias svar på Ryanair – både i service og krisehåndtering.

  4. @Michael Hermann jeg disser Blomster Bjarne og synes selv jeg fatter en dyt! jeg er enig i at de har lækre og billige blomster og jeg handler der fordi det er klart nemmest for mig. MEN jeg disser FORDI at jeg har handlet der i igennem 3 år og jeg har fået ansændig service en eneste gang!! det var da jeg skulle købe en bårebuket – der havde de trods alt lidt pli… MEN jeg er gået derfra simpelthen så mange gang hvor jeg har tænkt nu handler jeg der sgu ikke mere – fordi de har på ingen måder ydet en god eller venlig service.. på grænsen til det ubehøvlede. Det er jo lige præcis det den her sag er et udtryk for – her gjorde de det bare overfor den forkerte og det har (heldigvis) endelig fået noget offentlig opmærksomhed, som forhåbentlig giver dem lidt stof til eftertanke! Så derfor disser jeg dem. KOmmer sikkert tilbage – men de skal opfører sig ordentlig OGSÅ selvom de sælger billige blomster!

  5. Man kan sagtens være velopdragen og hjælpsom, når det ovenikøbet er en nem og stort set gratis løsning, selvom man har travlt. Jeg bliver glad, når jeg oplever venlighed. Også mellem mennesker, der ikke kender hinanden i forvejen. Der er rimelighed i at dårlig opførsel kan give bagslag, uden det skal udvikle sig til skadefryd. Jeg håber Blomster Bjarne og hans medarbejdere har lært af mediestormen og synes også de ofte har gode tilbud der.

  6. Jeg har lige fået samme tur i Jyske Bank, Viby. Jeg indsatte penge på min Mors konto og min Mor ville gerne have to kvitteringer som jeg så bad om. Ekspedienten svarede at hun ikke var der for at tage fotokopier!! Jeg blev så mundlam, men tilbød dernæst at betale 1 krone for kopien.
    Hun rejste sig surt for at tage en kopi og sagde igen at de ikke var der for at tage fotokopier for folk.
    Imens hun var væk var kunderne bag mig noget chokerede. Jeg fortalte dem at min Mor havde været kunde i banken i 60 år og det var første gang hun har bedt om en fotokopi.

    Hvis de har en politik der forbyder dem at yde en lille ekstra, så burde de ihvertfald stadig være venlige og ikke uforskammede.