Blomsterhandler fanget i shitstorm

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Kendisser opfordrer til boykot af blomsterforretning i det centrale København på grund af dårlig service.

Kunden har altid ret. Eller?

Bremerholm Blomster i hjertet af København ved Magasin fastholder, at der er grænser for, hvor meget service, man kan forvente for 20 kr.

Men man må sande, at der ingen grænser er for, hvad kunderne kan gøre ved forretningen i den moderne sociale medie verden.

En ældre herre vil have en blomst pakket ind. Det kunne ikke lade sig gøre. Og han kunne heller ikke købe noget papir til selv at gøre det.

Det fik en anden kunde – Pernille Caroline Lotus – til at blande sig. Og det hjalp ikke – så hun reagerede i stedet ved at fortælle historien på Facebook. Det skete i mandags og siden er det gået stærkt: Liket 11.300 gange, delt 4300 gange og kommenteret af 863 personer.

Desuden er en række kendisser gået ind i sagen og har opfordret til boykot. F.eks. har modellen Sarah Louise Christensen skrevet et blogindlæg, hvor hun opfordrer alle til at stoppe med at handle i butikken. Det er foreløbig læst af over 90.000 personer.

Hertil kommer så, at medier har grebet den og skubbet yderligere på. F.eks. kalder gratis-avisen MX Metroxpress ham for skandale-blomsterhandleren i en overskrift.

Der er dog også nogle der forsøger at tale mod folkestemningen.

“Tænk jer nu lidt om, inden I bidrager til denne middelalderagtige offentlige gabestok og slagtning af endnu en virksomhed. Selvfølgelig bør butikken tale pænt til kunderne. At I ødelægger mandens butik er endnu værre,” skriver Henrik Arvedsen ifølge Ekstra Bladet.

“Blomsterhandleren selv fastholder dog, at kunden ikke altid har ret.

“Det gør selvfølgelig indtryk, og jeg ville da ønske, at jeg ikke var blevet blandet ind i sådan en historie. Det er jo ødelæggende for min forretning. Men man kan altså ikke forvente at få en fantastisk service, når man går herfra med en buket blomster til 20 kroner. Vores koncept er, at vi sælger billige blomster til folk i København. Og vores ansatte siger pænt goddag og modtager penge fra kunderne. Men vi har simpelthen ikke tid til mere. Vil man have fantastisk service, må man gå et andet sted hen. Der er masser af andre butikker i København, der leverer det”, siger han. “Der er også nogle, der forsøger at tale mod folkestemningen,” siger ejeren af forretningen – kendt som Blomster Bjarne – til Ekstra Bladet.