&Co solgt – og indgår i nyt nordisk bureaunetværk

Peter Engholm
25@mail.dk

Syv bureauer går sammen i NoA, The North Alliance, der skal tage kampen op mod internationale netværk. De tidligere ejere køber sig ind i NoA.

I sidste måned fik vi en forsmag, da SAS valgte det svenske bureau Åkestam Holst som globalt leadbureau – med danske &Co som partner. Nu går Åkestam Holst og &Co – og fem andre bureauer – formelt sammen i et nyt nordisk netværk.  

En væsentlig del af den bedste og mest nyskabende reklame i de seneste 15 år er skabt i Skandinavien. Der findes imidlertid ikke et bureaunetværk, som er skabt og bliver drevet med udgangspunkt i skandinavisk forretningskultur og værdier.

”NoA (The North Alliance) er det første seriøse forsøg på at skabe et nordisk uafhængigt netværk, som for alvor kan tage kampen op mod de internationale kæmper. Ambitionen er at samle ”best in class” kommunikationsbureauer på tværs af discipliner og landegrænser – og tilbyde lokale, nordiske og internationale kunder kommunikationsløsninger i verdensklasse”, siger Thomas Høgebøl, grundlægger og CEO i NoA.

Syv førende bureauer i Norge, Sverige og Danmark er allerede på plads i netværket, og i starten har NoA Skandinavien som fokus. Og altså med &Co som deltager fra begyndelsen.

”At være med til at stifte NoA er et stort og meget vigtigt skridt i vores ambition om, at &Co fortsat skal være med til at præge udviklingen på det danske reklamemarked. NoA er en attraktiv netværkskonstruktion, der springer ud af den skandinaviske bureaukultur, hvor vi er flittige, aldeles ubureaukratiske, effektive, produktive – og ikke mindst kreative,” siger Mikael Jørgensen, adm. direktør i &Co.

Han tilføjer:

”For os er mødet med NoA også et møde med nogle mennesker, som vi ganske enkelt føler os i familie med og føler os som ligeværdige partnere med – både på det faglige og menneskelige  plan.”

Mikael Jørgensen suppleres af bureauets kreative direktører Robert Cerkez og Thomas Hoffman:

“Vi glæder os rigtig meget til at udvide &Co-familien med de dygtigste kreative, tænkere og forretningsfolk i Skandinavien. Vi ved, det er svært at undgå at blive bedre, når man samarbejder med andre dygtige mennesker. Og vi ved, at kun gennem godt samarbejde kan vi gøre en reel forskel for vores kunders forretning,” siger Robert Cerkez.

”De bureauer, vi  nu kommer i netværk med, er bureauer, som vi har virkelig stor respekt for – både for deres kreative niveau og deres spidskompetencer. Det giver os mulighed for at blive inspireret og udfordret på en måde, hvor vi er sammen om at finde gode kommunikationsløsninger for vores kunder”, siger Thomas Hoffmann.

Syv bureauer er en god begyndelse, men netop en begyndelse, understreger parterne. Netværket støttes finansielt af CapMan – ét af Nordens førende private equity‐firmaer med både de ledelsesmæssige og finansielle ressourcer til at være en stærk og støttende partner på rejsen. Koncernen vil blive ledet af Thomas Høgebøl som CEO, og de syv bureauer fortsætter med hidtidige ledelser.

Ejerskabet kommer til at ligge centralt i NoA. Det vil sige, at NoA indløser samtlige aktier i partnerselskaberne, og de tidligere ejere køber sig i stedet ind i NoA. Også ansatte vil få mulighed for at blive aktieindehavere i NoA. Ambitionen er en koncern med mange aktive partnere og en stærk hovedejer.

De syv bureauer i NoA 

  • &Co (DK)
  • Åkestam Holst (SV)
  • Great Works (SV)
  • Promenad (SV)
  • Bold (SV)
  • Knock (SV)
  • Making Waves (NO)

Netværket rummer fra begyndelsen reklamebureauer, digitale bureauer samt et Brand Experience bureau, et  designbureau, et bureau med specialkompetencer inden for CRM og kommunikation i butiksmiljøer og et produktionsbureau.

Både Bold, Knock og Promenad er alle datterselskaber af Åkestam Holst. Hovedparten af NoA ejes af CapMan.