Creuna tordner i plus efter kontorlukning

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Fuld fokus på Århus og farvel til kontoret i København viste sig i 2017 at være det helt rigtige for Creuna, som øgede bundlinjen med 176 pct. fra et bragende underskud til et gedigent overskud.

Det ene milliontab har de senere år afløst det andet hos Creuna, der for halvandet år siden fyrede sin københavnske ledelse og satte direktøren for Århus-kontoret i spidsen for det hele.

I 2017 lykkedes det så Roar Nissen og co. at få styr på forretningen i, hvad der må karakteriseres som et eftertrykkeligt turnaround.

Et underskud på 8,8 mio. kr. i 2016 blev således i 2017 vendt til et overskud på 6,7 mio. kr. Det svarer til en fremgang på 176 pct.

”Det hårde arbejde, vi har lavet gennem mange år har endelig båret frugt, og det er vi skidestolte af. Vi har blandt andet oprustet på den kreative side, og vores kunder har taget godt imod de ting, vi har gjort,” siger adm. direktør Roar Nissen til Bureaubiz.

Farvel til hovedstaden
2017 blev samtidig året, hvor digitalbureauet lukkede og slukkede helt i København.

”Det var en svær beslutning, men det har været et prioritetsspørgsmål. Vi har vurderet, at vi fik mest ud af at fokusere på Århus, hvor vi har oplevet vækst i forhold til både kunder og medarbejdere, og vi ser et stort potentiale i at vokse yderligere i Århus,” fortæller Roar Nissen.

Creuna har, understreger han, ”stadig masser af kunder på Sjælland” og en genåbning i København på sigt er langt fra udelukket.

Ikke for alle
Alt imens Creuna har blændet ned for sine københavnske aktiviteter, har man budt 25 nye medarbejdere velkommen i det århusianske. Rammerne for yderligere rekruttering er sat med ansættelsen af en HR-chef og med en skarpere forretningsmodel.

”Vi har fokuseret forretningen i løbet af de senere år. Tidligere lavede vi mere for flere, men vi kan og skal ikke være for alle. Hele vores profil er blevet væsentligt skarpere, vi er blevet bedre til at sige nej, når matchet ikke er der, og vi arbejder nu udelukkende med at skabe helstøbte kundeoplevelser for vores kunders kunder,” siger Roar Nissen.

Fokuseringen er, mener han, en væsentlig årsag til, at Creuna nu efter en række magre år har kunnet fremlægge et regnskab med vækst i både top og bund.

”Væksten er først og fremmest båret af mine fantastiske kolleger. Men det er klart, at når man fokuserer, bliver man også tilsvarende bedre og mere relevant for både nuværende og kommende kunder.”

Skruer ned for rekruttering
Roar Nissen vil ikke sætte tal på forventningerne til regnskabsåret 2018, men siger overordnet til Bureaubiz:

”Det bliver et fint år, og vi kommer til at ansætte flere, men nok ikke i samme tempo. Vi kunne måske godt vokse mere nu, men har også brug for at sætte tempoet ned i forhold til rekruttering og holde fast i den kultur, vi nu har skabt.”

Creuna Danmark A/S beskæftiger i dag i alt 60 medarbejdere og er en del af Creuna-koncernen, som ud over Danmark har selskaber i Oslo, Stockholm, Gøteborg og Helsinki. Creuna A/S kalder sig med sine cirka 350 medarbejdere for Nordens største digitale bureau.

Nøgletal for 2017 (i parentes hhv. 2016 og 2015)
Nettoomsætning: 58.068.688 (46.696.146)
Bruttofortjeneste: 35.832.006 (27.029.374) (21.619.871)
Driftsresultat: 5.778.228 (-8.641.502) (-12.583.236)
Årets resultat: 6.700.349 (-8.827.744) (-12.849.226)
Gns. antal ansatte: 46 (50) (53)