Af Peter Engholm, journalist

Fem shortlister blev vekslet til en sølv for innovativ brug af sociale medier – med fokus på danskernes egne ideer og sparetips.

Cresta kalder sig the Creative Standards organisation og har nu i 30 år fremhævet og hyldet den exceptionelle kreativitet. Heriblandt Ikea og Marketsquare, som netop har vundet sølv i kategorien Innovative use of social media.

120 branche-ledere udgør dét, Cresta kalder en verdensklasse-jury, og de har bedømt indsendelser fra over 70 lande. 

Ikea og Marketsquare blev shortlistet i en håndfuld kategorier: 

Brand purpose, Influencer campaigns, Best use of Instagram, Global issue campaign samt den aktuelle sølvvinder i Innovative use of social media. 

Ikea Danmark tog initiativ til casen for to år siden, og det er kun vokset i relevans siden da – for det handler om sparefif i klimaets tjeneste. Og uanset om det handler om at spare penge, gas eller strøm, så vil det samtidig have en positiv effekt på klimaet.

Anne Krogh, CMO i Ikea Danmark, siger: 

“Vi har et mål om at anvende vores kontaktpunkter til at inspirere mere end 1 milliard mennesker verden over til at leve et mere bæredygtigt liv derhjemme. Med platformen gør vi det muligt for danskere med samme passion og interesse som os at få deres bæredygtige hverdagstips ud til de mange på trods af, at de selv har få følgere på sociale kanaler.”

Ulik Kepinski Rode, kreativ i Marketsquare, tilføjer: 

”Vi syntes, influencer-marketing trængte til en overhaling, og derfor vendte vi det hele på hovedet. ‘Everyone is an influencer’ er reelt en media-idé, hvor vi fokuserer på content i stedet for individer eller budskabernes afsender.”

Instagram-profilen ’Grøn rytme’ er gået fra 0 til 16.000 følgere, og der kommer fortsat folk til. Mere imponerende er imidlertid de 84.000.000 eksponeringer af de grønne tips, der kommer fra platformen.

Det er ikke første gang, at casen vinder sølv. Det skete også ved Danish Digital Award 2021 i kategorien The Greater Good. 

Hverken bureau eller kunde kommer til at blive hyldet på en scene foran et publikum, for Cresta er en rendyrket digital award og har for længst – og længe før coronaen – skrinlagt fysiske awardshows og lange rejser for de fleste vindere. 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club