Fusion former et af Danmarks største PR-bureauer

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Lead og Kasters fusionerer – med Søren Kaster som adm. dir. og Kresten Schultz Jørgensen som majoritets-aktionær.

De to PR-bureauer Lead Agency og Kasters har valgt at fusionere, og kigger man på 2014-tallene, så vil den fusion placere sig som Danmarks 4. største PR-bureau efter Operate, Mannov og Geelmuyden.kiese.

Lead Agency bliver det fortsættende navn og fusionen har tilsammen ca. 23,6 mio. kr. i bruttoavance, hvilket bringer dem forbi Primetime, der havde et skidt år i det senest kendte regnskabsår.

Begge bureauer har haft vækst i 2015, hvor specielt Lead desuden har løftet sig på bundlinjen.

Fusionens adm. dir. bliver Søren Kaster, mens Kresten Schultz Jørgensen bliver majoritetsejer og ledende partner med ansvar for kvalitet og udvikling.

Partnerkredsen i bureauet vil tælle fem personer. Ud over Søren Kaster og Kresten Schultz Jørgensen er det Peter Albæk, Lars Volle og Torsten Jansen.

Herudover har man etableret en ledergruppe bestående af chefkonsulenterne Anita Baun Hørdum, Barbara Saitta Bregendal og Eva Svavars Frandsen, som får det daglige ansvar for henholdsvis HR, markedsføring og salg.

Størrelse tæller

Partnerne fortæller, at fusionen har til formål at styrke en kommunikationsrådgivning, der i hver eneste projekt tager udgangspunkt i ansvarlighed over for mennesker og samfund, involvering og en kort afstand fra tanke til handling.

”Både danske og udenlandske virksomheder efterspørger i stigende grad en rådgivning, man sagtens kan kalde dansk: At kommunikationen er enkel og ansvarlig og ikke bare leverer mere støj til medieverdenen. Målet er derfor mere end blot at levere kommunikationsydelser. Det nye Lead vil sætte dagsordener med alt det, vi gør, og vi vil flytte mennesker og organisationer,” siger Kresten Schultz Jørgensen.

Søren Kaster fremhæver, at størrelse også har en betydning for at gribe mulighederne i markedet.

”Vi mener begge, at vi driver vores bureauer på en måde, der berettiger til at indtage en placering blandt de største kommunikationshuse. PR-branchen er meget fragmenteret, og flere muskler styrker os i forhold til både rekruttering af talenter, digital udvikling samt muligheden for at gå efter de store opgaver,” siger Søren Kaster.

Det fusionerede bureau får til huse i Leads nye lokaler i Ravnsborggade, hvor man lige efter sommerferien desuden etablerede et kollektiv med oplevelsesbureauet 3rd Dimension. Desuden planlægges en oprustning på digitale kompetencer.

De omfattende aktiviteter på Folkemødet fortsætter bl.a. i regi af Kasters MeningsMinisteriet.

 
Partnere og ledere i det nye LeadAgency. Stående fra venstre er det Peter Albæk, Torsten Jansen, Søren Kaster, Anita Hørdum og Lars volle. siddende fra venstre er det Kresten Schultz Jørgensen, Eva Svavars og Barbara Bregendal