Af Peter Engholm, journalist
De to danske guldløvevindere på scenen i Cannes. Til venstre Cirkulär for Ikea og til højre Backup Ukraine fra Polycam og Unesco. Foto: Peter Engholm

Flere af Danmarks mest prisvindende bureauer er med sammen med DBU, Unesco og Amnesty, når 140 elever i Helsingør skal være ”bureau for en uge” og gøre menneskerettigheder relevante for fodboldfans.

Hhx-, htx- og eud-business-elever på U/Nord i Helsingør får i den kommende uge en bureaubistand, som store brands vil være misundelig på.

Virtue er Danmarks 3. mest prisvindende bureau med bl.a. 1 Grand Prix, 1 guldløve og 8 løve af sølv eller bronze fra Cannes. Accenture Song er nr. 4 på listen – også med en guldløve fra Cannes. Orchestra er det tredjemest prisvindende mediabureau.

Læg dertil CPH Strategy, Plotworks, Marvellous, Nørgård Mikkelsen, Brand Directors og KEA til listen, så står det klart, at de 140 elever fordelt på 35 grupper bliver introduceret til bureau-faget på den mest kompetente vis.

Projektet er ‘bureau for en uge’, som Michael Frederiksen og bureauet Frederiksens har udviklet og nu kører for femte gang. Hver elevgruppe skal udvikle strategi og idé samt eksekvere i form af en film.

Briefen har temaet ’fodboldfans for menneskerettigheder’ og som optakt til FIFA fodbold-VM for herrer i Qatar, bliver det elevernes opgave at hjælpe fodboldfans med at sætte fokus på de kritiserede menneskerettigheder i VM-værtslandet.

Udover bureaupartnerne deltager DBU, Amnesty og Unesco samt GN Group.

Mogens Blicher Bjerregaard, næstformand, UNESCO Nationalkommisionen, siger:

”Projektet er et eksempel på, hvordan vi kan bringe menneskerettigheder i spil og skabe forståelse blandt den nye generation for de rettigheder, vi ikke kan tage for givet, men konstant skal kæmpe for. For en verdensmålsskole i Helsingør – byen, hvor fodboldlandsholdet træner – er det relevant at træne kreativ problemløsning på så nærværende en måde, hvor eleverne får viden og motivation til forandre verden og selv agere ansvarligt.”

Projektet afsluttes med awardshow hos U/NORD Helsingør den 4. november . Juryen består af Andreas Høj, DBU, Tine Bonde Rasmussen, Amnesty International Denmark, Kanita Aref, UNESCO, Tanja Bundesen, vice-direktør U/NORD, Tim Resdal, Plotworks, Gunilla Guldborg, CPH Strategy, Michael Frederiksen, Uddannelsesbureauet Frederiksens og Preben Meyer, U/NORD.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club