Islandske udbrydere flytter ind hos TBWA\Connected

Peter Engholm,
journalist

The Engine er et digitalbureau med speciale i bl.a. performance marketing. Det blev købt af TBWA i Reykjavik for fire år siden og er siden vokset ud i Norden – nu også Danmark.

Det begyndte som et selvstændigt bureau, blev købt ind i et andet bureau og er derfra vokset videre på egen hånd i Norden.

Fullservice digitalbureauet The Engine blev stiftet i 2005, og blev i 2018 købt af Pipar\TBWA i Island som dennes digitale afdeling. Da væksten imponerede nationalt, er turen siden gået til de øvrige nordiske lande – først Norge og Finland, nu også i Danmark. Med Sverige på vej.

The Engine, der bl.a. beskæftiger sig med Performance, ePR, SOME Management og SEO, flytter således ind hos TBWA\Connected i Danmark, nærmere bestemt København. Partner og strategisk direktør i TBWA\Connected, Louise Sonne-Bergström, siger om tilføjelsen:

”Vi give vores disruption-baserede strategier og vores kreative løsninger en ny dimension af digital performance, der sætter os i stand til at levere gennem hele værdikæden og dermed underbygge vores ambition om at erobre en større del af fremtiden for vores kunder.”

Med The Engine er performance marketing blevet føjet til de digitale kompetencer, der i forvejen findes i bureaukollektivet: Propellos arbejder med growth-driven webdesign, inbound marketing og marketing automation, mens CPH Cloud er specialiseret i SharePoint-løsninger. 

Jacob Petersen, der er regional manager for – og første medarbejder i – The Engine i Danmark, siger om synergierne:

”Vi deler ambitionen om at skabe langsigtet vækst og målbare forretningsresultater for vores kunder. TBWA\Connected står for brandstrategi og kreativitet, og vi designer og eksekverer de digitale strategier, der skal til for at maksimere ROI på alle digitale overflader – f.eks. gennem vores partnerskaber med bl.a. Meta, Google, TikTok, Twitter og LinkedIn.”

Ulf Westmark-Højelsen, der er partner og creative director i TBWA\Connected, peger på andre tangenter i bofællesskabet end performance marketing:

”Jeg er særlig begejstret over Ghostlamp – deres platform, der giver os og vores kunder adgang til relevante microinfluencers verden over, der så kan eksekvere efter samme brief og bliver betalt efter deres engagement-score på EPIC-skalaen. Det giver os også mulighed for at garantere vores kunder en fast engagement-score.”