Af Peter Engholm 25@mail.dk

Konceptet, der samler børnefamilier om bagning, fik angiveligt Just/Kidde til at bløde regnskabsrødt. Nu er det hos Euro RSCG, der er ved at gøre det til en god forretning – og en eksportvare.

Den enes nød, den andens brød: Den Store Bagedag fik en del af skylden, da Just/Kidde forklarede sit underskud i 2007. Euro RSCG har ikke bare overtaget konceptet, men også manden, der skabte det: Kontaktchef Lars Møller. Og her er konceptet, som Just/Kidde ellers lukkede ned efter tre år, løbet så meget i gang, at det kan tjene sig ind.

“Den Store Bagedag er et fantastisk projekt, fordi det giver os mulighed for at komme i dialog med førende virksomheder inden for fødevarer og detail – vel at mærke om en god sag. Så udover at være en spændende opgave giver det os et attraktivt netværk – samtidig med at vi allerede det første år bliver honoreret for alle de mange timer, vi har investeret”, siger Lars Møller.

Han tilføjer, at Euro RSCG med Den Store Bagedag er i færd med at skabe en ny tradition – og en eksportartikel.

“Inden for de kommende uger underskriver vi jointventure-aftaler med vores søsterbureauer i Sverige, Norge og Finland. Vi har vores koncept og materiale – en traditions-manual – som vi sælger i licens til vores netværkskolleger. Og planen er således, at Den Store Bagedag kommer ud i mindst fire lande næste år. Samtidig har vi fået tilsagn fra flere sponsorer, der ikke nåede at komme med i år, men som gerne vil være med i 2009 – sponsorer, som også kan se perspektiverne i at gå internationalt ud,” siger Lars Møller.

Fra Norden er det ifølge Euro RSCG ambitionen at gå over Atlanten – og lancere Den Store Bagedag i USA som gengæld for Halloween, Fars-, Mors- og Valentines-dag.

Men i første omgang finder Den Store Bagedag sted i Danmark den 16. oktober, altid torsdag i skolernes efterårsferie. Ugen forinden, under samme paraply, afholdes Bag For En Sag, hvor op mod 1.000 skoler og institutioner bager – og sælger bagværket – til fordel for Børns Vilkår.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club