Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

I 2002 drog AD’er Inger Tanderup sammen med sin tekstforfattermand, Per Klixbull til Ogilvy i Chicago for at forfølge den amerikanske drøm.

Efter ni år kom de tilbage til Danmark. Men USA trak igen og nu her fem år efter flytter de igen til Chicago. Denne gang til et topjob for Inger Tanderups vedkommende.

Inger Tanderup er blevet headhuntet fra Advance til en stilling som group creative director hos Ogilvy i Chicago.

”Ogilvy har haft fat i mig flere gange, men da var jeg lige startet hos Advance, men det har hele tiden trukket i mig at tage af sted igen,” siger Inger Tanderup.

I sommers i Cannes blev hun så kontaktet af Ogilvy igen, og denne gang var lokkemidlet at blive en af fire group creative directors, hvor Inger Tanderup vil referere til Ogilvys executive creative director, Joe Sciarrotta.

Hun får det faglige ansvar for sin egen afdeling af både menige kreative og creative directors og skal fokusere på den kreative leverance. Selve medarbejderansvaret tager HR sig af, så det handler for Inger Tanderup om at styre og briefe og dermed sikre at de kreative ideer har et højt niveau, når de kommer ud  til kunden.

”Ogilvy har en ’twin peaks’-strategi. Det betyder, at de både vil levere på kreativitet og effektivitet. Og så er det vigtigt at skabe kampagner, der kan vinde priser,” siger hun og fortsætter:

”Bl.a. er det meget vigtigt for Ogilvy at vinde i Cannes, for det betyder, at kampagnerne kommer bredere ud og det virker endnu bedre for kunden.”

Selvom Inger Tanderup har været glad for at arbejde på Advance, hvor hun har været siden 2014, glæder hun sig til igen at arbejde med rigtig store budgetter.

”Det har været svært at komme hjem til Danmark, hvor der grundet de mindre budgetter ikke kan blive brugt den samme tid på de enkelte opgaver”, siger Inger Tanderup. Derfor glæder hun sig til at arbejde med blandt andet Dove og SC Johnson, hvor alene sidstnævnte omsætter for omkring 10 mia. dollars.

Inger Tanderup og familie, der udover Per Klixbull består af to børn på 7 og 9, tager afsted lige efter jul.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club