Af Peter Engholm, journalist

&Co har længe markeret sig. Det har manden, der nu er blevet direktør, ikke. Og det agter han at gøre noget ved. Hans plan med bureauet er ikke udelukkende business as usual.

Onsdagens historie om, at Mikael Jørgensen var blevet forfremmet til øverste chef for bureau-netværket NoA og de godt 800 medarbejdere, var en stor overraskelse. Han har stået i spidsen for &Co, der i en årrække har præsteret overbevisende – både kreativt, imagemæssigt og økonomisk.

Nyheden lå i, at Ørnulf Johnsen er hans afløser som CEO for &Co. Det affødte i al fald spørgsmålet; hvem er det lige, at han er? Strategidirektør og partner i bureauet de seneste godt seks år, så han er bestemt ikke ubeskrevet. Men spørgsmålet om ham – og til ham – er ikke desto mindre forståeligt, erkender han.

”Jeg har tre små børn, så jeg har ikke markeret mig så meget – i modsætning til, da jeg i sin tid var på bureau i Oslo. &Co er et højt profileret bureau, og som CEO skal jeg være mere offensiv og offentlig i branchen,” siger Ørnulf Johnsen.

The North Alliance, NoA, er udpræget nordisk. Ideen til netværket udspringer af Sverige, og nu er det – som navnet måske også antyder – en nordmand, der står i spidsen for &Co. Man kan høre den norske accent, men han er på ingen måde Ståle Solbakken-umulig at forstå.

”For 15 år siden var jeg på skiferie i Canada, og her forelskede jeg mig i en dansk kvinde. Jeg kunne ikke byde hende at flytte til Oslo, så det var nok mere sympatisk, hvis jeg flyttede til København,” siger Ørnulf Johnsen.

Dansk debut som managing director
Planneren fra Oslo kom fra en stilling som account director hos Try Reklamebyrå, og entreen på den danske bureauscene var som sådan ikke diskret: Managing director hos Naked Communications. Bureauet var ganske vist lille, men en overgang Danmarks hurtigst voksende.

Efter seks år gik turen videre til jobbet som international planning director hos Kitchen, der er ejet af Publicis Groupe.

”Kitchen ligger i Oslo, men jeg kunne også sidde hos Reputation i København og passe mit job, der bl.a. gik ud på at bistå Norwegians ekspansion.”

Fra Kitchen kom Ørnulf Johnsen i 2014 til &Co som strategisk direktør, så det er en mand, der kender bureauet indefra, som nu er direktør.

”Altid glad og positiv”
Det er også et bureau, der kender direktøren. Og her giver det på flere plan mening at høre Robert Cerkez og Thomas Hoffmann, for de er ikke kun kreative direktører – og kreativitet er bureauets fundament – men også fordi de sammen med Mikael Jørgensen stiftede &Co tilbage i 2000.

Både Robert Cerkez og Thomas Hoffmann ser den nye CEO som ”historien om udvikling med kontinuitet snarere end et skarpt skifte.” Robert Cerkez siger:

”Vi er superglade for og stolte over, at Mikael er røget helt til tops i NoA. Men vi er lige så glade for, at det er Ørnulf, der har overtaget Mikaels job. Ørn var et oplagt valg, og vores samarbejde var i forvejen stærkt og omfattende.”

Thomas Hoffmann forventer, at det bliver ”spændende, lærerigt og skidesjovt” sammen med Ørnulf Johnsen, og fremhæver ikke kun direktørens faglige sider: 

”Ørnulf er en fantastisk norsk gut, der altid er glad og positiv. Jeg tror faktisk at han smiler, når han sover. Ørn er én af de skarpeste strategiske hjerner, jeg har arbejdet sammen med, men det allervigtigste er, at han om nogen forstår, hvor vigtig kreativitet er for vores kunder i fremtiden.”

Forandringen skal fortsætte
Mens Ørnulf Johnsens egen profil i branchen skal ændres lidt, så er der næppe meget, der skal pilles ved, når det gælder selve bureauet – når det nu går godt.

Nytiltrådte direktører for veldrevne forretninger indikerer ofte business as usual eller støver klassikeren ”ikke revolution, men evolution” af.

Ørnulf Johnsen styrer i store træk uden om klicheerne og vælger lidt af hvert – på sin egen måde:

”Halvdelen af jobbet er business as usual, for så vidt angår kulturen og arbejdsformen – og den utrolig høje kreativitet. Den anden halvdel er at fortsætte forandringen. For kreativiteten bruges på flere måder end for bare fem år siden. Præmisserne er nye. Vi er i stand til ikke kun at sælge kundens produkter, men at accelerere implementeringen af strategier og transformationsprocesser,” siger Ørnulf Johnsen.

Det er lidt usædvanligt at høre dén type formuleringer fra det mest prisvindende bureau …

”Det lyder måske langhåret, men det er reelt meget motiverende, hvad kreativitet kan gøre i dag. Som reklamebureau er vi kendt for dét, vi udkommer med kreativt, og det rækker stadig længere ud. Vi ser det især med purpose. Ingen virksomheder kan forvente at vokse, hvis ikke de har en positiv indvirkning på mennesker og det samfund, der omgiver dem. Og kreativitet understøtter denne social enterprise,” siger Ørnulf Johnsen.

Han tilføjer:

”Før var det en fornemmelse, siden er det dokumenteret: At kreativitet har en effekt og skaber værdi for kunden. Jo højere det kreative niveau er, des større resultater kan du skabe. Det lyder rationelt, men er reelt emotionelt. For kunderne ved godt, at stærk kreativitet kan skabe lige netop den følelse, de ønsker at deres kunder skal have.”

Når kreativitet kan bruges på flere måder end før, kalder det så på nye kompetencer?

”Ja og nej. Der skal andre kompetencer til for at udkomme med fantastisk kreativitet på de nye områder. Nogle kompetencer fletter vi ind i måden, vi udkommer, og med Morten Saxnæs fik vores SoMe og vores måde at tænke det ind et solidt skub for fem år siden, men det er ikke givet, at alle kompetencer skal være en del af selve bureauet. Alene i vores eget hus har vi en lille håndfuld andre bureautyper, som vi samarbejder med og trækker på,” siger Ørnulf Johnsen.

Hvad er så din rolle på bureauet – ud over at administrere, naturligvis …

”Lidt den som rolle, jeg havde som strategidirektør: At tillrettelægge forholdene – med retning, valid problemstilling og forretningsforståelse – så kreativiteten fortsat kan levere deres magi. &Co baserer sig på tre kompetencer; kreativitet, strategi og samarbejdsevner. Du kan ikke tage en af delene ud. Hvis du f.eks. fjerner kreativiteten, så bliver det let et konsulenthus,” siger Ørnulf Johnsen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club