Traditionelt har reklamebureauerne været annoncørernes vigtigste samarbejdspartner. Men i 2020 ændrede det sig, og digitalbureauerne kom foran reklamebureauerne i årets MyImage Bureau analyse fra MyResearch.
I MyImage Bureau analyse for 2025 er andelen af dem, der betragter digitalbureauerne som den vigtigste samarbejdspartner dog faldet fra 36 pct. til 33 pct., mens reklamebureauerne er steget fra 28 til 31 pct.
Reklamebureauerne er dog ikke nået op til niveauet i 2016, hvor 45 pct. anså dem for den vigtigste samarbejdspartner.
”Det ser ud til, at reklamebureauerne har vendt udviklingen, fordi de har formået at få flere digitale ydelser, fx inden for SoMe,” siger Mogens Østergaard, adm. direktør i MyResearch, der står bag MyImage Bureau.
Han fortsætter:
”Men det, jeg hæfter mig mest ved, er at det ser ud til, at mediabureauerne har fået godt fat. I takt med, at reklamebureauerne mistede vigtighed overfor annoncørerne, gik mediabureauerne også lidt tilbage, men det ser ud til at de har fået godt fat nu med nye ydelser. I hvert fald er de steget de seneste fire år.”