Orchestra deler 2 mio. med kunderne

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

I sit femte årsregnskab præsenterer Orchestra fremgang i toppen og sender trods et lavere overskud en pose penge tilbage til sine kunder.

Orchestra baserer sig på en forretningsmodel med overskudsdeling blandt bureauets kunder, og det snart seks år gamle mediabureau har igen i år kunnet sende disse en forsinket julegave.

Også i 2017 var der nemlig vækst i både omsætning og indtjening, imens årets resultat er noget lavere end året før. Orchestra kom ud af 2017 med 1,565 mio. kr. på bundlinjen mod 1,978 mio. kr. i 2016.

Med til historien hører, at selskabet tabte hele sin kapital i 2013 og at ejerkredsen siden har ydet selskabet en langvarig lånekapital på 4 mio. kr. ”til dækning af selskabets kapitalberedskab”.

Efter at have afsluttet etableringsåret i minus har Orchestra således præsteret overskud hvert år siden og har ydermere formået at øge indtjeningen med små 5 mio. kr. årligt.

Flere kunder i 2017
Ledelsen med adm. direktør John Herup i spidsen vurderer resultatet som meget tilfredsstillende, og skriver i sin beretning ganske som de foregående år, at forretningsmodellen fungerer efter hensigten, og at kundetilgangen har været betydelig.

”Det er meget tilfredsstillende, at vi ikke alene har kunnet fortsætte væksten i antal kunder, men også har evnet at kapitalisere på dette rent økonomisk, så vi kan fortsætte med investeringer også fremad,” siger adm. direktør John Herup ifølge en pressemeddelelse.

Han forklarer her, at man gerne blive ved med at vokse, men at virksomhedskulturen skal kunne følge med. Dette blandt andet af hensyn til kunderne, som også i 2017 har fået del i Orchestras økonomiske overskud.

Overskudsdeling åbner døre
Mediabureauets kunder indgår nemlig i indkøbsfællesskabet Transparency, som deler overskuddet fra samhandel med medierne. I år deles overskuddet før skat på godt 2,2 mio. kr. således i fællesskabet.

”Hele fundamentet med en anderledes og transparent forretningsmodel med overskudsdeling er jo en del af vores grundfortælling, og det er derfor en stor fornøjelse at kunne dele glæden over, at det går godt, med kunderne på så håndgribelig facon. Det skaber genklang, høj troværdighed og er med til at åbne nye døre for os,” lyder det fra John Herup

Orchestra arbejder i dag for kunder som HK Danmark, TrygFonden, Rådet for Sikker Trafik, Tivoli, Venstre, Alka, Silvan og Boxer TV.

Nøgletal for 2017 (i parentes 2016)
Nettoomsætning: 183,386 mio. kr. (142,268))
Bruttoresultat: 19,003 mio. kr. (14,688))
Driftsresultat: 3,251 mio. kr. (2,682)
Resultat før skat: 2,28 mio. kr. (2,556)
Årets resultat: 1,565 mio. kr. (1,978)
Medarbejdere i gnmsn.: 25 (19)